tisdag 20 december 2011

Som en grej i Wallace and Gromit

"Det ser ut som en grej ur någon av Wallace and Gromit filmerna" sa Viola när jag visade fodralet till min nya kamera som nu börjar bli klar.Fodralet har nu läderremmar, dragkedja i locket och foder. Det som återstår är någon slags dekoration på utsidan. Funderar på broderier, vackra knappar och bitar av blankt skinn.
Visar här några detaljbilder hur jag gick till väga, en tvåvägs dragkedja från Bibbi syddes fast för hand först på insidan och sen från utsidan. En liten tygbit fick täcka skarven där jag klippte i dragkedjan för att få den lagom lång.
Remmarna är ifrån Slöjddetaljer, jag gjorde hål med minsta stansen i håltången och sydde med dubbel vaxad lintråd. Fram och tillbaka och fäste sen med en knut på insidan.
Locket fick ett litet handtag, upptill ser du skarven som jag gjorde i ett av mina favorittyger Mossa av Ulrika Krynitz som jag också använde att fodra hela väskan med.
Provade ut den lite svajiga formen på locket med hjälp av mellanlägg som jag måttade och klippte fram och sen strök fast tyget på för att få stadga.
Så vek jag in kanten och sydde med små smygstygn.

Här jobbar jag med fodret, första försöket blev lite stort.
Till sist syddes det fast, blev lite stort, men det bäddar in kameran fint

Jag nu är det lite trista grovjobbet gjort och nu skall jag gå och fundera lite och suga på "möjlighetskaramellen" För det finns så många sätt att dekorera på och jag skall inte ha bråttom med att bestämma mig.
med hej fr. Tant Kofta

17 kommentarer:

  1. Så himla snyggt!!!
    Väntar på bilder på dekorationen.
    Kram

    SvaraRadera
  2. Vad duktig du är! Wallace o Gromit-liknelsen är inte helt fel. Väntar med spänning på den slutliga dekoren.

    SvaraRadera
  3. Häftig!
    Tänker snarare på urskogen och något bland tomtar och troll!

    SvaraRadera
  4. Vilket jättejobb du gjort, det skulle jag aldrig ha varken kunskap eller tålamod till!

    SvaraRadera
  5. Hej,Lotta! Vad roligt att följa ditt arbete med kam.fodralet...Vilken grej! Och mossatyget! Det skall jag ha till juldukning s alternativ till allt rött...svart linneduk och en mossasträng i mitten.Grattis till Sven! Jag läser din blogg ibland. Hej från Pia S.

    SvaraRadera
  6. Jättefint fodral i underbar färg! Är också glad i mossatyget, det brukar slinka med i olika projekt eftersom det är ett tyg jag blir glad av.

    SvaraRadera
  7. Snyggt.Blir spännande att få se den sen du dekorerat klart.

    SvaraRadera
  8. otroligt vilket jobb du lägger ner men du kommer definitivt bli ensam om modellen, jag tycker den är grymt läcker redan nu

    SvaraRadera
  9. Fantastiskt fint!! Vad duktig du är!!

    SvaraRadera
  10. Så vansinnigt fint kamerafodralet blev, helt ljuvligt!

    Jag verkar visst ha slarvat bort min uppifrånochnerkofta-häfte, ska leta lite mer i stugan också ... men förbered dig på att jag nog behöver köpa ett till!

    SvaraRadera
  11. Absolut den läckraste kameraväskan på den här planeten! God Jul Koftan!

    SvaraRadera
  12. Otroligt snyggt jobbat! Väntar med spänning på dekorationerna :)

    SvaraRadera
  13. vilken fin väska. En förstklassig kamera väska. Du är duktig!
    God Jul!

    SvaraRadera
  14. Helt fantastisk!
    Att du bara kan-du verkar vara så duktig på att slutföra dina projekt!
    Jag har en likadan kamera som du- nu kan du sätta igång och producera!
    kram,
    Åsa

    SvaraRadera
  15. Det här är något av det finaste jag sett! Så underbart vackert med det mossgröna!

    SvaraRadera
  16. Nu har du ökat stöldrisken !
    Håll hårt i den för den är superfin.

    God Jul
    Lotta C

    SvaraRadera
  17. Oj vad snygg den är!
    Verkligen fin!

    SvaraRadera