När jag plockade loss lite ludd och klämde rann färgämnet ut. Idag är vi bortskämda med syntetiska billiga färgämnen som vi kan blanda hur som helst. Tidigare var det ett hårt jobb att odla kaktusar för koschenillproduktion, därför var karminröd ett tecken på rikedom och lyx eftersom färgämnet var dyrt att köpa.
I mitten syns den dräktiga honan som är fylld av rött färgämne.
Är lite svag för bokstäver och meddelanden, man kan använda kaktusar för"kilroy was here"
Madiera är en ö mitt i Atlanten, den är som en sockertopp. Backar och branter ner mot havet överallt och längs alla sluttningar odlas det intensivt på små "lyckor". Uppe i bergen är klimatet regnigt och kyligt och nere vid havet torrt och varmt. Man har löst odlingsekvationen med vattenkanaler som leder ner vattnet ifrån bergen ner till odlingarna sk. levadas. Längs dem är det trivsamt att vandra. Utsikten är alltid bedårande och oftast är det lättgånget, men ibland smalnar kanten av längs ett stup och det blir lite läskigt att balansera.
med hej från Tant Kofta.
Ps. God Fortsättning på det Nya Året ds.
Vi har ju använt koschenill många ggr när vi färgat garn. Men jag har aldrig sett lusen! Fin färg blir det i alla fall! Härlig semester hade ni!!
SvaraRaderaHar också använt koschenill vid garnfärgning.
SvaraRaderaVerkar ha varit en avkopplande lite tripp för er.
Nytt år och nya tag :-))
Jag har också använt koschenill men aldrig sett den i naturen. Trodde först att du lagt ut en bild på en skadad tå. =) God fortsättning på det nya året!
SvaraRaderaGod fortsättning på det nya året själv!!!
SvaraRaderaKul att få se de små rackarna i "levande" livet!
SvaraRaderaFärgat med dom har jag ju gjort!
God fortsättning själv!
Kram
Någon gång ska jag också åka till ett land med koschenillöss på kaktusarna. De blir fantastisk färg!
SvaraRaderaMadeira är en underbar ö. Jag har varit där massa gånger 5 eller 6, men jag har aldrig sätt lössen på kaktusarna. Levadavandringar är underbart. Ha det gott/Marie
SvaraRaderaEn sån härlig semester som ni har haft, den kommer ni att må gott av länge med fina minnen från levadavandringen.
SvaraRaderaKoschenill har jag i mitt "färgnings skåp" bland indigo o krapp.
Kram från Småland
Å där har vi oxå varit. Utan löss!
SvaraRaderaVad härligt att komma t Madeira, det har jag länge velat. Intressant läsning. Önskar dig ett fortsatt inspirerande år!
SvaraRaderahej visst är det helt underbar ö vi vara där för 3 års sen när jag fyllde 30 på sommar varmt och skönt och jättevackert jättegoda spett på restaurang. Alla dessa fina blommor.
SvaraRaderagod fortsättning
Kram maria
Kul att du hittade löss! (Det där lät lite konstigt :-)
SvaraRaderaHar vandrat på levadorna på Maderia vid två tillfällen, och vill gärna dit igen. Det är så rofyllt och häftigt stundtal - ibland har jag fått vända pga svindel.
Jag kan inte hålla fingrarna i styr när jag är utomlands, men lyckas sällan få något att leva vidare här hemma.
Hoppas dina fröer tar sig!