En ganska nystickad kofta som var trög på slutet, tänk att sluta och lägga den ifrån sig i över ett halvår när det bara är 10cm kvar att sticka nertill. Vad är det ett tecken på egentligen?
Koftan är stickad i ett stycke uppifrån och ner, med en rund ringning.
Garnet är "royal baby alpacka" två trådar tillsammans och stickor 4,5. Koftan väger nästan 600gram så det är en riktig lyxstickning. Garnets grundfärg är grå och jag har färgat den i "Djupa skogen grön" en ton jag gillar mycket. En trygghetsfärg för mig.
På den här bilden ser ni något av ytmönstret som är inte är märkvärdigt alls. Slätstickade rander med rätstickning emellan där jag också gjort ökningar. Knapparna är buckliga vita pärlemor och köpta hos KnappKarlssonsDet är min man som fotograferar och han får mig alltid att bli på gott humör när vi fotar.
Med hej fr. Tant Kofta
ps. Workshopen på Steneby är inställd pga. för få deltagare, lite ledsamt men så är det ibland. Nu blir bildmaterialet en ny upplaga av Uppifrån och ner kofta häftet istället. Det första upplagan är snart slutsåld. ds.
veldig veldig fin kofta!
SvaraRaderaelsker oppnedstrikkede plagg.
På bloggen min i dag viser jeg et eksempel på en liten oppned-genser som jeg har strikket.
Nina :O)
Åh, så fin!! Jag håller på att sticka min första uppifrån och ner någonsin, utan att någonsin ha läst ett mönster ens. Hoppas innerligt att det ska bli bra, improviserar den fullkomligt. Jag tycker det ser rätt ut hitils i vart fall. =)
SvaraRaderaTryggt och vackert= fin kombination!
SvaraRaderaVilket fint mönster!
SvaraRaderaVad synd att man inte bor närmare Steneby.
/Anna
Fin fin, vad lite struktur i stickningen kan göra underverk!
SvaraRaderaSå fin kofta! Gillar det diskreta mönstret och färgen är helt underbar!!
SvaraRaderaså underbar och med rund hals, det vill jag ha, kommer det i nya häftet hur man gör det?
SvaraRaderaJättesnygg trygghetsgrön-färgad kofta, Tant Kofta! Jag gillar speciellt att den är kvinnligt avsmalnad i midjan och de effektfulla slätstickade ränderna som förstärker formen!
SvaraRaderaHa det så bra!
Koftan är ursnygg! Snygga ökningar. Jag tror att problemet med oss som stickat ett tag är att det är kul i början och sen kommer man på att man har tillräckligt med koftor eller sjalar eller någonting annat och det är då man lite tappar sugen.
SvaraRaderaSkönt att du hittade den igen.
Veldig fin kofta!
SvaraRaderaJättesnygg!!! Modellen, mönstret, färgen....
SvaraRaderaIréne i Östersund
Jag känner dig bara full med skratt.
SvaraRaderaHärliga bilder och det var synt att kursen inte blev av men jag är glad för jag kunde inte. Nästa gång är jag med.
Så man kan få till en rund hals också? Jag håller på med min första uppifrånochnerkofta i ett underbart mjukt starkgrönt garn som jag köpte av dig på Grötö. Glömde be om info om garnet som fanns längst in på vänstersidan. Hursomhelst är det ett jätteroligt projekt där jag stickar rand med garn (av sarispill??) som jag vann på garnlotteriet:)
SvaraRaderaHejsan jag har nyss börjat följa din blogg o bara älskar det jag ser. Tänk jag missade anm.tiden till Steneby-stickandet, hoppas verkligen det dyker upp någon ny chans att vara med o sticka en egen "upp-ifrån-o-nerare".
SvaraRaderaGlada hälsningar Anne
Wow, så snygg, både färgen och modellen!
SvaraRaderaSlutförandeångest - man är rädd att det inte skall bli bra. Så känner jag ibland...
SvaraRaderaSuperfin (seg)kofta! Gillar strukturen. =)
SvaraRadera/Kram
Åh vad tråkigt att Steneby-kursen blev inställd. Hade så gärna velat åka och var övertygad om att den skulle bli fullbokad. Koftan är jättefin, tänk att ett så enkelt mönster blir så fint! Håller på att sticka Raka rör också ett enkelt men väldigt fint mönster! Kram från Maria
SvaraRaderaHej Tant Kofta :D
SvaraRaderaJag mejlade dej igårkväll för jag vill gärna köpa ett kofthäfte. Det var längesen jag stickade något annat än en sjal till mig själv och jag blev så sugen på en av dina koftor :D
//Anki S