onsdag 5 november 2008

Färgningsresultat och några ideér

Nu har jag kunnat fota i dagsljus och så här blev färgningarna:
Först visar jag mitt blivande skuggstickningsprojekt.
Färgåtergivningen är inte helt perfekt, färgen på det enfärgade garnet är lite mer violett än bilden visar. Nu återstår knappar, tar nog en tur till Knapp Carlsson och ser om de har något fint i den rätta blå nyansen.


Målet med det det lite blackigt rostfärgade ullgarnet från Coats var att få till en faluröd färg och det blev riktigt bra. Lite flammigt som grundgarnet, men jag tror det blir en levande vacker yta när man stickar. På bilden ligger några nystan Scottish tweed, Silketweed och Indiecita alpacka med. har tänkt att sticka bokstäver av dem som sen sys fast på den stickade koftan.


Till sist visar jag mitt fantastiska vinstgarn i Stickameras tävling. Jag har plockat och kännt på det ett bra tag nu och jag kommit fram till att färgen var för blek för mig. den nya färgen på kidsilk garnet påminner om när björkar slår ut och bladen är som små musöron. Kanske blir det en vårsjal såsmåningom.

hej fr. Koftan
Den uppmärksamma ser att jag lärt mig att länka. Stort tack till Eliza Day som svarade Vintage & shabby chick när hon undrade hur man gör.

4 kommentarer:

Kristina sa...

Fina garner och roligt med skuggstickningen. När det gäller länkningen känner jag mig delaktig, eftersom det var jag som uppmanade Vintage & shabby chic att länka. På min blogg svarade jag också på hennes rop på hjälp, men jag borde antagligen lagt in det på hennes blogg istället! Man lär sig något av detta. Kul att kunna länka, eller hur?
Kram Kristina

Tant Kofta - Lotta Blom sa...

Hej!
Bloggandet är berikande på många plan. Det är väldigt kul att komma på nya finesser.
Hej fr. Koftan

Maria sa...

Man blir glad över de vackra garnfärgerna, gör mig inspirerad även om jag inte stickar.

tavelhus sa...

Gillar din översta bild med bokstäverna!
Maria