lördag 3 juli 2010

Slät triangel med litet krus

Nu är min Nyponros färdig, det blev en sommarsjal för svala kvällar och jag känner mig lätt och fin när jag har den på. Runt sjalen finns ett litet krus, den rullar sig lite i nacken och gör att det blir som en liten krage runt halsen, så det är ok för mig.
Varsågoda här kommer beskrivningen: Slät triangel med litet krus
Sjalen är den enklast tänkbara, man börjar nertill mitt bak och ökar storleken med hjälp av omslag i varje sida på rätsidan. Den är slätstickad och runt sjalen finns ett litet krus som är den enda utsmyckningen. Det gör att mönstret passar fint att använda till melerade garner där meleringen skall spela första fiolen och framträda extra vackert. Jag har använt mitt "Nyponrosgarn" som jag färgat och spunnit av ull från Värmländska skogsfår, den här gången vit ull. Det är Fale Artut som är mamma till fåren. Min sjal väger 110 gram och jag har använt en rundsticka i storlek 5. Jag är inte så noga då jag spinner, det får bli som det blir, så jag har inte mätt hur många meter jag använt. Den färdiga kvaliten är ganska lätt och luftig. Så här:
Lägg upp 5 m
1. Omsl, 2am tills, omsl, 1am, omsl, 2am tills
2. Omsl, 2am tills, omsl, 1am, omsl, 1am, omsl, 2am tills
3. Omsl, 2am tills, 2am, omsl, 2am, omsl, 2am tills
4. Omsl, 2am tills, 5am, omsl, 2am tills
5. Omsl, 2am tills, 2am, omsl, 1rm, 2am, omsl, 2am tills
6. Omsl, 2am tills, 6am, omsl, 2am tills
7. Omsl, 2am tills, 2am, omsl, 2rm, omsl, 2am, omsl, 2am tills (rätsidan)
8. Omsl, 2am tills, 8am, omsl, 2am tills (avigsidan)
9. Omsl, 2am tills, 2am, omsl, 4rm, omsl 2am, omsl, 2am tills
Rätsidans och avigsidans varv börjar och slutar alltid på samma sätt med ökning i mitten. Se de fetmarkerade raderna
Upprepa sedan udda(rätsidan) och jämna (avigsidan) varv tills sjalen är lagom stor.
Starta då med kruset upptill (den drar en del garn så se till att det finns garn kvar)
1. Omsl, 2am tills, 2am, *omsl, 2rm tills*upprepa *-* tills 4 maskor återstår, omsl, 2am ,omsl 2am tills
2. Omsl, 2am tills, sticka sen alla m avigt tills två m återstår, omsl, 2am tills
3. Som varv 2
4. Som varv 2
5. Som varv 2
6. *omsl, 2am tills* upprepa * -*tills 3 m återstår, 1am, omsl, 2am tills
7. Omsl, sticka sen alla m rätt tills 2m återstår, omsl, 2am tills
8. Avmaskning: Omsl , 2am tills, losm, *omsl, lö, omsl, lö, 2rm tills, lö,* upprepa sen *-* tills en maska återstår klipp av tråden och dra ut den sista maskan så att stickningen blir låst. Förklaring:
rm: rät maska
am: avig maska
omsl : omslag , alla varv börjar med ett omslag, det gör du genom att föra garnet så att det kommer underifrån stickan och över på framsidan och ner igen på baksidan.
2 am tills: sticka ihop två maskor avigt
: Lyft över maska eller omslag över den sist stickade maskan eller omslag.

Med hej och hopp från Tant Kofta

14 kommentarer:

Bollebygdsbo sa...

Jättefin enkel liten sjal.
Gillar också omgivningen där fotot är taget på dig.
Så härligt det ser ut! ;)

Blenda sa...

Fint, jag gillar både mönstrets enkelhet och färgen som är underbar! Och du passar jättebra i den (trots att jag tror att du inte eg är någon rosa person? :-D)
/Blenda

fale artut sa...

Hörrududu! Det där är ett perfekt mönster till en idé som jag fick idag! Kan man bromsa klockan Bara lite??? Fiiint, Koftan!

"the-Cat-in-the-Yarn" sa...

Det är verkligen en nyponros!
Fin i sin enkelhet.

Benedicte sa...

Hvor er dit lille sjal blevet smukt. Skønne sommerfarver og jeg kan rigtig godt lide det afslappede rustikke look din hjemmespundne garn har! Tillykke med det :-)

Call design sa...

Oj så söt sjalen är!

Carolina sa...

Gillar den rosa färgen :)

Hett tips för agapanthusarna är vattning och gödning så kommer de igång till nästa säsong iaf

Unknown sa...

Nydelig fint sjal i herlige sommerfarger. :))

Skarvtjärns Greta sa...

Ja då är det bara att sätta igång igen. Jag tror jag gjort allt du har beskrivning till. Toppen

frisky frog sa...

Snyggsnygg!! Nu vill jag leta fram ett passande garn och sticka den också...

Lilli sa...

Din lilla fina Nyponros-sjal ser liten och nätt ut! Verkligen jättesöt :) Tack för att du delar med dig av mönstret! ( Lilli = tidigare Lil )

Elisabeth sa...

Jättefin sjal. Jag ska börja sticka en själv. Lagom stort för att ha med som semesterarbete. /Elisabeth

Tatiana sa...

Jag tycker om din rosa sjal. Jag fundera på ett framtida projekt, att virka en sjal och använda virkgaffel och virknål.
Tack för att du följer min blogg.

Tigris Predikantan sa...

Fin! För en orutinerad person: skulle du kunna säga mig om det måste vara en rundsticka? Går det inte med "vanliga" stickor?
:)