måndag 3 augusti 2009

"Udd Mudd"

Igår var det födelsedag hemma hos Tant Kofta (1år) men det blev inget firande. Tanten var trött efter 4 underbara och fullspäckade dagar på stickstämman i Växjö. Vi firar idag istället med ett mönster. Varsågoda här kommer"UddMudden"Jag har stickat stickat mönstret med tre olika grovlek på stickor och garn. Vilken skillnad det blir! Från höger, Svart mudd: stickor 2.5 och ett lyxigt kashmir/silke garn från Lienes design, de är himmelskt sköna att ha på sig (åtgång 25 gram). Vit mudd: stickor 3.5 i en enklare superwash kvalitet, där mönstret framträder vackert. Blå mudd: stickor 4.5 och tredubbel babyalpacka
Det råd jag vill ge när det gäller muddar är att ni väljer ett mjukt garn. Åtgången till en mudd är så liten så man kan kosta på sig lite lyx. Ett annat råd är att använda ett slätt, rundspunnet och ljusare garn, då syns uddmönstret tydligare. Lite tunnare stickor gör också mudden mera stunsig.
Så här gör du:
Tant Koftas Udd Mudd
Lägg upp 29 maskor (25 är "skaftet" och 4 är mönstret).
Använd en lintråd i vid uppläggningen så kan du sedan lätt sy ihop mudden som stickas på tvären.
Varv 1: 25 rm, 1omsl, 2rm, 2omsl, 2rm
Varv 2: 1rm, 1am, 1rm, 1am, 1rm, 2am tills, 25 am.
varv 3: 25rm, 1omsl, 6rm
Varv 4: 1rm, 1am, 3rm, 2am, tills, 25am
Varv 5: 25am, 1omsl, 2rm, 2omsl, 2rm tills, 2omsl, 2rm
Varv 6: 1rm, 1am, 1rm, 1am,2rm, 1am, 1rm, 2am tills, 25rm
Varv 7: 25am, 1omsl, 9rm
Varv 8: maska av 5 maskor avigt (sticka aviga maskor vid avmaskningen), 2rm, 2am tills, 25rm
Upprepa varv 1-8 tills mudden är lagom stor. Sy sedan ihop mudden med maskstygn. Trä maskorna räta mot startkanten och aviga vid avslutningskanten. Tag bort lintråden, fäst garnändar och pressa sen udden lätt med hjälp av fuktig duk och strykjärn med ullvärme. (Skaftet skall inte pressas)
rm= rät maska, am = avig maska, omsl =omslag, tills =tillsammans.
Mönstet är till dig för privat bruk, sälj inga muddar som du stickat av det här mönstret är du snäll! Och tala gärna om att du hittat möntret hos mig.
100 personer anmälde sig till utlottningen! 75 bloggare och 25 läsare, Vinsterna är fördelade på samma sätt: Blenda får garn fr. Rowan, Metamorphosis vinner Vikinggarn och Anne på landet ljusblå babyalpacka och Maria Li från Sävar vinner Indiecita garn. Hör av er på mailen så jag får era adresser.
Det är inte så lätt att fotografera muddar mitt i sommaren, så här såg det ut på riktigt. Min syster och hennes två flickor ställde tålmodigt upp.
hej fr. Koftan
ps. Imorgon blir det Stickstämmarapport.ds.

28 kommentarer:

Dödergök sa...

Tack för ett jättefint mönster, det blir defenetivt ett par tantkofta-muddar av något lyxigt restgarn som ligger och skvalpar någonstans. Och grattis på 1-årsdagen i efterskott!

Tina sa...

Grattis !
Muddarna ser så fina ut att jag kommer att sticka ett par direkt.
Koftan ligger forfarande i provlapps stadiet :-)
Tack för att du delar med dig av mönstret.

Humlan sa...

Det är så trevligt med ett mönster som är lätt att anpassa till det garn man har.
Tack för mönstret!

Maria sa...

Jättefina! Det här mönstret ska jag testa någon gång! Tackar!

vonnaponna sa...

Åh grattis på födelsedagen.
Och vilket fint mönster. Det ska jag pröva när jag är färdig med mina muddar jag började med idag.
Och tack för trevligt sällis på stickstämman.
Kram vonna

Rosenvante sa...

Gratti igen på årsdagen. Grattis även till vinnarna. Stort tack för mönstret.

Sunna sa...

Jättetack för mönstret, jag ska kosta på mig precis som du skrev ett riktigt lyxigt garn och prova det så fort som möjligt. Hoppas vi får fira din 2 års dag också

miastick sa...

Tack för fint mönster! Det kommer jag att sticka helt klart.

miaring sa...

Grattis på ett-årsdagen! Snälla tantkofta, hjälp mig, vad är fin-ull? Finns det då något som heter ful-ull? Det är väl inte det jag har??

Anonym sa...

Hej!
Tusentack för de underbara muddarna, har börjat på dem stickar båda samtidigt, har hunnit bli 2 uddar på var i ett underbart ljusgrönt mjukis från Garnpaletten köpt på Symässan i Malmö i år.
Kram o tack Monica

Kristina sa...

Grattis till Tant Koftas ettårsdag! och grattis alla vinnare! Vi andra är också vinnare eftersom vi har bloggen att besöka och numera också ett muddmönster. Kram från kristina

fale artut sa...

Alla är vinnare nu när du har en blogg! Härligt mönster, så bra att du är hemma igen, hälsa mannen från oss! Kram! Och grattis alla vinnare!

metamorphosis sa...

Åh, TACK för mönstret!
Detta måste jag våga mig på!

Och vad glad jag blir för garnvinsten!
Hör till skaran som aldrig vinner i utlottningar annars!

ANNEPÅLANDET sa...

Hurra - tenk at jeg vant!!! Tusen takk! Det flotte garnet skal jeg bruke til å strikke muddene av. Sender adressen min på epost til deg. Og gratulerer med dagen!

Ulla sa...

tackar tackar för mönstret.
ulla

Maria sa...

Mycket vackra!

ann sa...

åh bamsetack för mönster på superfina muddar såna skall jag också göra.

Angel.Pearls sa...

gRATTIS TILL VINNARNA!//eVA

Eva sa...

Tack för ett jätte fint mönster.dessa ska jag prova att sticka i kväll.

Grattis till Garnvinnarna !

Ha det gott !

The Willow Fairy sa...

Dessa kommer jag definitivt att sticka så småning om - älskar muddar när hösten kommer

Eva S sa...

Tack för mönstret. Det blir lyxgarn......Fast jag börjar inte sticka än.
Koftan måste först bli färdig.
Ett stort grattis till vinarna.
Eva i Lund

Smycka sa...

Muddarna ser jättehärliga ut och ska bli riktigt roliga att göra! Tack för att du delar med dig!

Ulrica =o)

Maria i Falkenberg sa...

Vilka fina muddar! Jag ska leta upp ett fint garn och sätta igång.
Tack för mönstret

ANNEPÅLANDET sa...

Hei igjen! Nå har jeg strikket muddene - de ble fine! Kommer på bloggen min så snart jeg har tatt bilder. Takk for fin oppskrift!

Katrina sa...

Detta mönster ska provas när tid finns! Jättefina muddar. :)

Hemskapat sa...

Tack för att du delat med dig av ditt fina mönster, dom blev jättefina! //Agneta

Lena sa...

Fina muddar började på ett par i turkos alpacka igår blir så fint bra mönster var det också och supersnygga.
/Lena

Meta Skoglund sa...

Hej, "Textila inslag" (fick inte ordning på ngn länk) inspirerade mig till dina fina muddar. Ett fint sommarprojekt för mig. Tack till dig.
Meta