tisdag 6 oktober 2009

Axelvärmare i Vålberggarn

Jag är passionerat förtjust i Wåhlstedts Vålberggarn. Vacker svensk ull färgad och sedan spunnen i meleringar i underbara och poetiska kombinationer. Jag vet inte hur länge Wåhlstedt har tillverkat garnet men jag kom i kontakt med det i början av 1980talet. Då fick jag en kofta i färgen "Björnmossa" av min farmor. Nu har jag stickat axelvärmare av garnet. Man blir varm och trygg av att ha en sån värmare över axlarna.
Violas värmare är stickad av färgen "Midvinterros" och min är av "Havsturkos".
Värmaren är stickad på tvären med förkortade varv. Det gick åt ca 170 gram garn och jag använde stickor nr 5.
Visst har jag en tjusig dotter!
Mönster och garn finns att köpa genom Wålstedts och de är med på Syfestivalen i Kista
Med hej fr. en stolt Kofta
ps. fotograf: Torprosen ds.

24 kommentarer:

Bolla sa...

Så himla fina axelvärmare! Så himla fina mannekänger! Så himla fina bilder! Sån himla tur för Wåhlstedts att de hittat dig!

liene sa...

Det ser så fint mamma och dotter ännu mer när man har träffat LIVE ER!
Keep going strong!
Tusen många varma kramar
Liene&co

Tina sa...

Jag tycker ni är tjusiga bägge två !! Axelvärmaren blev fin i det garnet också.
Min är färdig, ska bara köpa knapp.

metamorphosis sa...

Så fina ni var tillsammans, matchade och stiliga, med era axelvärmare!

Efwa - Medea sa...

Otroligt vackra färger!! OCH modeller... Kramar till er!

Rosenvante sa...

Gillar färgen på Violas värmare. Så härligt glada och mysiga kort på er. Visst är det mysigt med döttrar.

fale artut sa...

Vackert! Garnet, modellerna, axelvärmaren! Jag har faktiskt inte sett garnet förut, Kristina-Lakris har nämnt det. Mycket fint! SÅ roligt att de de har hittat dig!
En värmare skulle sitta fint, huvalemig, vad det BLÅSER och regnblandad snö vräker ner...
Som sagt, VACKERT!

fale artut sa...

Fotografen måste väl också ha lite värme och trygghet, tycker hennes fans i Jämtland! Hööörudu, jag har en idé! Mail kommer!

Bente sa...

Så vackert allt ihop ,modellerna ,garnet och fotot.
Det garnet har jag helt missat måste kollas in .En axelvärmare behövs så här i höstrusket även längst ner i södern ,där vi fortfarande har gansak milt men blåsigt.

Ing-Marie i Säter sa...

Hej! Ja Wålstedstgarn är bara så underbart. Jag bor 3km cyelväg därifrån på somrarna och har rätt närma på vintern med. Min favorit är Ljung bla.

PetraO sa...

Vilka härliga bilder - mitt röda wåhlstedt ligger och väntar på något speciellt!

AnJa sa...

Wow, vilken mor och dotter! Och det verkar vara ett härligt garn. Något att lägga till på önskelistan.

Elisabeth sa...

Vilka fina färger de hade, och väldigt snygga värmare och modeller! Skulle önska jag kunde åka till Kista i helgen. Hittar inte mönstret hos Wålstedts nätsida....

The Willow Fairy sa...

Vilka roliga fotostunder ni verkar ha. Och vad fina axelvärmarna blev, kan man inte få får många av. Vackra namn på färgerna också - midvinterros - det är ju så man smälter...

Sunna sa...

Så underbara kort, lika fina som axelvärmarna, underbart

Susanne sa...

Vet inte vad som är finast, det är nog ni, garnet, axelvärmarna och alltihop tillsammmans som är underbart! Nu vet jag plötsligt vad jag ska sticka av mitt Fale-garn, yes!! Måtte Wåhlstedt ha laddat med mönster till Kistamässan! Mitt Koftanhäfte låg i posten igår, lyckliga jag :)

liene sa...

PS: den sista bilden är kanon rolig!
Har inte fåt tiden över svara på din brev men som du vet så Kista tar mycket tid!

Kristina sa...

Jösses så fina ni är och garnets själ kommer väl till sin rätt i ett såpass smalt stycke som axelvärmaren är. toppen!

Gunilla sa...

Oh, vad läckra Ni är i Whåhlstedts vacker melerade värmare. Fräckt fina bilder. Knittergunilla

Bibblostick sa...

Så snygga ni är!

Mia stickar sa...

Ja visst har du en mycket vacker dotter! Och sen så fina axelvärmare!

Susilull sa...

Vilka härliga mor & dotter-bilder, jag glömde nästan titta på axelvärmarna - dom är fina dom med!!

Sommarfröken sa...

Sådan dotter, sådan mor! Vackra båda två! Och axelvärmarna är finfina de också!/Sommarfröken

Anonym sa...

What's up, just wanted to tell you, I enjoyed this article.
It was helpful. Keep on posting!

my website - somatodrol comprar