söndag 10 januari 2010

Flygplansstickor

Av säkerhetsskäl får man inte ha något av metall med sig på flyget. Så jag fick ta fram mitt enda set av trästickor ( jag gillar snabba lätta metallstickor bäst). Det är Symfonie wood i storlek nr 3. Samarbetspartners till stickorna blev Noro Silkgarden sock (färg 252) och ett angora/ullgarn från Curiosa stickerier en rest efter min festvärmare Först gjorde jag de här vantarna. Jag tycker Norogarnens vackra färger framträder starkare när de har ett stöd i något enfärgat. Angoragarnet är mörkt gråblått. Den färgtonen finns med i Norogarnet, det nystade jag bort och skall använda till något annat. Kanske då jag ska på workshop hos Brandon Mably under SIV dagarna i mars. När de var färdiga hade vi ett antal timmar kvar att flyga. (Det tar 9 timmar i varje riktning.)
Så det blev ett par enkla muddar i skuggteknik utan skugga. Det mörka garnet bildade åsar hela tiden i skuggstickning växlar man mellan mörkt och ljust.
Så här gör du, Lägg upp 30maskor med lintråd i upplägget.
Varv 1: med melerat garn alla maskor stickas rätt. (vid start är uppläggningen varv ett)
Varv 2: med melerat garn alla maskor stickas avigt.
varv 3: med mörkt garn alla maskor stickas rätt
varv 4: med mörkt garn alla maskor stickas rätt.
Upprepa tills mudden räcker runt handleden, sy sen ihop med hjälp av maskstygn.
Fäst trådarna, ta på muddarna och sen är du varm runt handleden.
Sticka lugnt med hej fr. Tant Kofta.

12 kommentarer:

Therese Lestander sa...

Åh precis ett sånt här inlägg har jag letat efter, jag chansar och tar med mig knitprostickorna! Fina vantar och supermönster på enkla men fina muddar!

Mia stickar sa...

Trodde man inte fick ha trästickor heller, de syns ju inte på röntgen men upptäcks ju av flygvärdinnorna. Trodde det var förbud mot allt som går använda som stickvapen! Bra att veta, tack för tipset!

Rosenvante sa...

Jag har också trott att man inte får ha nått som kan liknas med vapen, alltså även trästickor. Tack för tipset, kan vara bra och veta tills nästa långresa.

Trollmamma sa...

Det verkar vara så intressant ska prova när jag har tid.

metamorphosis sa...

Så bra att trästickor är ok på flyt - så man slipper sitta helt sticklös under en sån lång flygning.

Tack för bilderna på muddarna... tro om det går att kombinera pärlstickning och skuggstickning?

HomeRiver sa...

Nej men, får man ha trästickor med sig!! Oj vad jag har missat stick-tid... Vilken härlig resa du verkar ha haft!

Sunna sa...

Underbara vantar och tack för mönster

fale artut sa...

Du låter garnet tala du...
Inte en dag utan en maska, visst är det inte så odumt med trästickor ibland?

Monica Hansen sa...

Ojoj, det låter tufft med 9 timmar.. tur du kunde sticka då:)

Kristina sa...

Snygga vantar. Syns på Grötö. Även jag ska gå workshop för Brandon.

Anna sa...

Jag lyckdes få med mig min 2,5 metallvirknål på flyget hem från Tunisien i fredags. Chansade, eftersom det dräller av dem på loppisar så hade det inte varit hela världen om jag "åkt fast". Det kan iofs ha haft med gränskontrollen att göra, min sambo fick med sig en liter vatten som de bara luktade på, medan jag på ditvägen fick stryka min ansiktsrengörning på handen...

Anna sa...

Skönt att veta att man får ta med sig trästickor, ska ut och flyga om en vecka och fasade lite inför att inte ha en stickning med mig.

Trevlig blogg och fint stickat!