onsdag 4 augusti 2010

Slät sjal med rätstickad kant

Jag har stickat en variant av en mycket enkel sjal, slätstickad för garnets skull. Garnet är Vålberg, färg Halm från Wålstedts.
Garnåtgången är 2hg och jag har använt långa rundstickor nr 7 och 6,5 och stickat fram och tillbaka.
Om man fäster ihop med en brosch blir det nästan en poncho.
Varsågoda här kommer en liten beskrivning:
Slät sjal med rätstickad kant.
Lägg upp 4 maskor
Sticka rm i 6 varv
7. 4rm, lägg upp 8 m med hjälp av halvslag
8. 4rm, omsl, 4rm, omsl, 4rm
9. 4rm, 1am, 4rm, 1am, 4rm
10. 4rm, omsl, 1rm, omsl, 4rm, omsl, 1rm, omsl, 4rm
11. 4rm, 3am, 4rm, 3am, 4rm
12. 4rm, omsl, 3rm, omsl, 4rm, omsl, 3rm, omsl, 4rm
13. 4rm, 5am, 4rm, 5am, 4rm
14. 4rm, omsl, 5rm, omsl, 4rm, omsl, 5rm, omsl, 4rm
Upprepa jämna (rätsidan) och udda (avigsidan) varv med ökningar tills du fått en lagom stor sjal.
Börja sedan på sjalens ytterkant, byt till stickor nr 6,5 observera att det går åt ganska mycket garn till kanten.
Börja med ett hålvarv från avigsidan på ett udda varv:
4rm, *omsl, 2am tills* upprepa *-* fram tills en maska återstår innan den rätstickade mittsträngen, omsl, 1am, omsl, 4rm(mittsträng) omsl, 1am*omsl, 2am tills* upprepa *-* fram till 4 m återstår och sticka sen 4rm.
Sticka därefter 7 varv med rm
Maska sen av alla maskor rätt från avigsidan, använd gärna en extra tjock sticka så inte kanten stramar.
Montera sedan sjalen genom att sy fast den lilla kvadraten du stickade först så att kanten blir hel.
Fäst trådarna, fukta och spänn ut om du vill, jag tyckte inte det behövdes.
Modell: Viola
Miljöer: Växthuset och Vedbodens skjutdörr
Fotograf: Tant Kofta som säger hej för idag.
Ps.Nu har jag bestämt mig och imorgon får ni veta vad Koftan skall heta och vem som vann garnerna. Jag skall bara sova lite på saken först. Ds.

16 kommentarer:

Iréne JB sa...

Fin sjal, och jag är väldigt nyfiken på koftans namn. Det var så många passande förslag. Har mina favoriter... Får tåla mej tills imorgon.
Stickar förresten på min allra första kofta och det efter uppifrån och nerhäftet. Det är verkligen jättekul och sättet passar mej perfekt. Får se om jag ber att få den upplagd på Koftans kofta sedan.

Lena Andersson sa...

Mkt snygg.
mvh Lena

Maria sa...

Härlig sjal och härligt garn!Jag har aldrig testat Wåhlstedts garn, men har hört mycket gott om det,så jag ska nog kolla in deras sortiment framöver. Tack för beskrivningen till sjalen!
Maria

Bibblostick sa...

Åh vilken vacker sjal i helt underbara färger.

♥ Hannah sa...

Jättesnygg och tack för beskrivningen. Ha en skön höst!!!

Pixi sa...

Tack för mönstret!!Jättefin vart den !!=)

Lillemor i Hummelsta sa...

tack för beskrivningen, det ser ut att vara en följsam och trevlig modell, måste nog testas när jag får nysta upp mina växtfärgade härvor (har äntligen köpt en nystmaskin) och kanske måste ett uppifrån-och-ner-koftmönster beställas också, ska bara sticka klart tröjan som sitter på stickorna så det inte blir UFO-problem här.

Strömming sa...

Underbar sjal! Ser ut som något tom jag skulle klara av :D

Spännande att höra namnet på koftan!

Unknown sa...

Flott sjal og modell. Bildene er stilige. Garnet var også veldig fint. :))

Lilli sa...

Sjalen ser varm och mysig ut. Trevligt mönster, tack för beskrivningen :) Tack och hej!

Tatiana sa...

Jag tycker om din sjal, se ut jätte fin.

Anette L sa...

Tack för mönstret! Passande nog hade jag två härvor av Vålberga som bara ville bli nåt, så nu har jag nystat och satt igång! :o)

gletting sa...

Nydelig sjal!

Tant Kofta - Lotta Blom sa...

Tack ska ni ha för beröm, det är så kul.
Tack också till Agneta i helsingborg som hittat ett litet fel i beskrivningen. Nu är omslaget med och jag är jättetacksam om ni upptäcker något och hör av er så jag kan ändra så det blir rätt.
med hej fr. Koftan

Alexandra sa...

Jättefin & vilka mjuka, härliga färger!

Anette L sa...

Hej hej!
Nu är min sjal klar - Tack tack igen för mönstret!
http://anettemcl.zoomin.se/blogg/permalink-20100808-357915.html

//Anette L