söndag 15 mars 2009

MotSOLsbasker del 1.

Att ha garnhärvor i framrutan på väg till jobbet var en bra idé. Igår var jag bara tvungen att sätta igång på direkten efter att jag ätit frukost. Har tidigare försökt mig på att sticka basker, men inte lyckats helt. Nu gick det som tåget, efter en provstickning för att testa masktäthet skred jag till verket och det stämde direkt. Efter 4 timmar timmar var jag klar och jag fick godkänt av Viola som också ställde upp som modell, visst är hon fin!Baskern är stickad i en cirkel av handspunnet garn från Fale Artut. Jag valkade baskern försikitgt för hand för att öka baskerkänslan.
Det blir en vacker cirkel upptill.
Här är den ut innan montering och valkning.
Igårkväll satte jag igång att göra samma basker i garn som går att köpa eftersom jag gjort beskrivning till baskern. Tvärstopp, jag har stickat om den 5 gånger för att få det att stämma. Men nu är jag på gång! Jag använder 2 trådar tunn alpacka (Drops nr 3900, Indiecita nr 712) och drops silketweed nr 23. Så här stor är en rapport:
Varsågoda här är beskrivningen:
Material:
Alt 1: Fylligt ullgarn med ungefärlig sträckning 80m/100gram, stickfasthet 12.5 maskor =10 cm. stickor nr 6
Alt,2: Två trådar tunn alpacka,(Drops el. Indiecita) och en tråd Drops Silketweed stickas tillsammans stickfasthet 15 maskor = 10cm. Stickor nr 5.5 (alt. två inom parentes i beskrivningen)
Man stickar baskern på tvären i en cirkel runt huvudet, för att få buktningen på mitten vänder man stickningen mitt i varvet enligt beskrivningen. Nytt varv = vändning.
Lägg upp 28 (36) maskor, använd två olika trådar, garnet plus en bindetråd i lin, som sen underlättar monteringen av baskern.
Varv 1: 28am (36am) =baksidan
Varv 2: 3am, 16rm (4am, 19rm)
Varv 3: lyft 1m, 15am (lyft 1m, 18am)
Varv 4: lyft 1m, 19rm (lyft 1m, 25rm)
Varv 5: lyft 1m, 22am (lyft1m, 29rm)
Varv 6: 3am, 18rm (4am, 22rm)
Varv 7: lyft 1m, 20 am (lyft 1m, 25am)
Varv 8: 3am, 23rm, (4am, 29 rm)
Varv 9: 26am (32 am)
Varv 10: 3am, 16rm (4am, 19rm) som varv 2
Varv 11: Lyft 1m, 15am (lyft 1m, 18am) som varv 3
Varv 12: lyft 1m, 19rm (lyft 1m, 25rm) som varv 4
Varv 13: lyft 1m, 22am (lyft1m, 29rm) som varv 5
Varv 14: 3am, 18rm (4am, 22rm) som varv 6
Varv 15: lyft 1m, 20am (lyft 1m, 25am) som varv 7
Varv 16: 3am, 25rm (4am, 32rm)
Upprepa rapporten tills du fått en lagom stor basker, sy sen ihop den med maskstygn. När det är gjort kan du ta bort stödtråden. Trä sen en garnände i kanten upptill dra åt så baskern sluts i mitten. Om du vill kan du tvinna eller virka en liten stropp som du monterar samtidigt som basket sluts. Tvätta baskern försiktigt, rulla den i en handuk så fukt sugs upp eller centrifugera i tvättpåse. Forma baskern, lägg den med ett veck runt kanten och låt torka luftigt.
Om du gör en basker i ren ull kan den valkas lätt för att få en bättre baskerkänsla.

Imorgon blir kommer del två:
Jag har fotat hur uppläggning med stödtråd ser ut och hur man syr maskstygn.
Hej fr. Koftan
Ps. Om du testar beskrivningen och hittar någon brist tar jag tacksamt emot det så jag kan ändra den. Det är också kul om visar något alster du gjort. Ds.



14 kommentarer:

fale artut sa...

Man kan ju tro att garnet är spunnet för modellen, garnets färger klär Viola Fale fint! jag har kollat den gröna baskern i din länk, du är jättegullig på det kortet, verkligen! Jag fattar inte hur du kan klura ut mönster så där men det är jättekul att se garnet förädlat! Fast lite märkligt känns det allt.......

ANNEPÅLANDET sa...

For et vellykket prosjekt! Garn og lue passer jo perfekt sammen. Den fikk jeg lyst til å strikke. Og så fint å ha unge vakre døtre som modeller - vi er heldige!
Syns den grønne baskeren din var kjempefin også jeg!

The Willow Fairy sa...

Den måste jag ju testa på. Jag har länge saknat mössa, men har svårt att hitta en modell jag gillar. Denna kanske kan bli en sådan. Mkt fin.

Rosenvante sa...

Häftig, jag har just gjort en dragspelsbasker. Jag får låna jobbets skrivare i morgon och skriva ut mönstret och testa senare. Tack för att du delar med dig.
Håller helt med Fale artut, baskern klär Viola fale fint.

Kristina sa...

Baskern ser väldigt fin ut på Viola! (När jag var ung kallade min körsnärsmästare mig för Viola!)Vilken underbar färg på håret, lik sin mamma förstår jag! Jäkligt fina färger på alpackan också. Vad månde bliva!

Helena sa...

Vilken supersnygg basker (och vacker flicka också!). Vad duktig du är!

SF sa...

vilken fin basker. Det mönstret skall jag spara.

Tant Kofta - Lotta Blom sa...

Tack för alla komplimanger! För mig blev baskern till extra glädje då Viola gillade den. Nu har vi varit på kalas och Viola hade baskern på. Det är ovanligt när en modell sitter som en smäck, ofta blir det att repa upp och börja om.
hej fr. Koftan

fale artut sa...

DET KALLAS MAGI, KOFTAN!
När allt faller på plats och kommer dit det ska!

Mia stickar sa...

De är som gjorda för varann, Viola och baskern! Supersnyggt!

med nål och tråd sa...

Jättefin basker och söt flicka.

Jag lägge upp din fina beskrivning på mönsterarkivet (monsterarkivet.blogspot.com) hoppas att det är ok!

Efwa - Medea sa...

Har just stickat klart första pulsvärmaren med bladkant och nu när jag hittade den här vackra baskern skulle det va kul att testa. Får se om det blir så när jag gjort klart några fler projekt.

Sussry sa...

Så fin. Vill göra!!!!

Boäng sa...

Har börjat sticka, men jag undrar om inte varv fem och 13 skall vara 29 aviga maskor? Det är på avigsidan. Stickar i dubbel Alpacka plus en tråd silketweeed. Skall bli riktigt spännande att prova sen. Kanske går den till dottern, kanske till mig ;)