tisdag 17 mars 2009

Att sy ihop stickat med maskstygn

Att sy ihop med maskstygn är ganska enkelt och blir snyggt och om man hittar rätt så blir det osynligt. Det ger mig som stickare en frihet att "fylla" på plagget med en volang nertill eller montera en bit som är stickad lodrät och en vågrät utan att det syns.FRAMSIDAN:Använd hjälptråd vi uppläggning. Garnet du ska sticka med bildar öglan och hjälptråden i avvikande färg och i slätt material binder ihop. Öglan längst till vänster är start ögla och tas bort efter att du stickat första varvet.
BAKSIDAN: Här ser du öglorna som bildas och som du använder att lägga nålen bakom vid övre stygnet. När jag använder masksöm stickar jag första varvet avigt för att komma rätt.
1: När stickningen är färdigt klipper du av garnet och ser till att du har en lång ände som du sedan syr med. Använd en grov nål utan udd (trubbig), här använder jag en ryanål. Starta med att trä upp tråden bakifrån genom första maskan.
2.trä sen nålen bakom öglan som bindetråden bildat. Dra åt garnet så en lagom stor maska bildas.
3. Trä sen ner i samma maska som du började med, den här gången framifrån och bak. Fånga upp nästa maska och trä bakifrån och fram. Dra åt så en lagom maska bildas. Plocka av maskan från stickan.
Upprepa sen 2 och 3 växelvis.
Tills det ser ut så här. Nu kan du pilla loss bindetråden och mössan saknar skarv.
Lätt som en plätt och fint som snus!
Hej fr. Koftan
ps. De flesta bilderna går att klicka upp i större format så du kan se bättre ds.

9 kommentarer:

fale artut sa...

Det bor en pedagog i Koftan också! jag är helt imponerad! Himla bra, måste prova! Tack för din snälla kommentar! Den värmde hjärtat!

Kristina sa...

Jag lär ut samma teknik på utbildningen, men jag har använt mig av virkad uppläggning istället. Nästa gång skall jag kolla din variant! det är sådana snygga lösningar som göra hela skillnaden!
De där Sinningiorna får mer än gärna bo hos mig! Jag skulle bli jätteglad!
Kram från Kristina

ANNEPÅLANDET sa...

Takk for fin oppskrift - den må prøves!

Garnet er så utrolig flott - vakre farger!

Pernilla sa...

Bra tips. Måste provas.

The Willow Fairy sa...

Har läst om detta,men aldrig haft tålamod att prova, kanske någon dag, tills dess virkar jag oftast ihop mina stycken eller undviker sömmar helt.

Rosenvante sa...

Tack för tipset. Jag ska prova det nästa gång.

Pixi sa...

Vad kul sida du har ,återkommer när jag behöver hjälp med stickning ser jag! Vad duktig du e! Ha en underbar helg! =)

Malena sa...

Tusen tack - det var detta jag letade efter nu när jag ska sticka en kofta som ska sys ihop i ryggen! Jag har aldrig sytt ihop stickat så det blir bra - och så ska jag ha en söm fullt synlig *ryser*
Ärmarna kommer jag att sticka på strumpstickor för att slippa en ful söm - har ännu inte lärt mig magic loop ;)

Anonym sa...

Tusen tack för bra instruktioner :)Har precis sytt ihop mina bladmuddar och är så nöjd med resultatet.

Kicki