tisdag 18 november 2008

Jultips 2: Snabbstickad sjaltrasa

Här kommer en liten beskrivning på en verkligt
snabbstickad och användbar sjal.

Köpte en härva Sarisilk (som är ett grovt garn spunnet av rester vid vävning av saris i Indien )eftersom jag gillade färgen och ställde sen frågan.
Vad räcker det här till nu då?
Ville få till en sjal och gjorde så här:
Stickor 10
lägg upp 2 m
varv 1: 2rm
varv 2: 2am, öka 1 am
varv 3 : 3 rm
varv 4: 3rm,öka 1rm
varv 5: 4am.
Mönstret är: 2 varv rätt och ett avigt. Ökning i en sida tills det är 10maskor.
Stickade sen så långt garnet räckte och minskade på samma vis som jag ökat i början.En minskning i ena sidan tills två maskor återstår. Färdig storlek. 7 x 150 cm

Tröjan jag har på mig är stickad i Idena Silkegarn stickor 4.5 och garnåtgången var 550 gram.
Det är verkligen ingen typisk "tantkoftaskapelse" men använder den ganska ofta och det är en skön och lagom tröja. Den är också fin att ha då jag vill visa roliga broscher eller som här en liten sjaltrasa. Tröjan tål ullprogrammet i maskin och det är praktiskt.
Håll ut i gråvädret!
hej fr. Koftan

2 kommentarer:

Kristina sa...

Så fin trasa! Jag kommer att visa olika trasor på julmarknaden. Gillar också att vira småtrasor runt halsen.

Yvonne sa...

Tack så mycket för inspiratopnen, har ej vetat vad jag skulle göra med en härva jag hade liggande!