tisdag 1 december 2009

Mjuk valkad basker

Här kommer ytterligare några bilder på de valkade baskrarna som gjorde entré hos Bolla för en vecka sedan. Lilla Moa och stora Viola modellar så gott ihop. Hur det går till att sticka dem kan du se här
När du stickat färdigt och sytt ihop tvättas de i tvättmaskin i 40 grader, då valkas de ihop och blir täta,varma och supermjuka. Jag har gjort beskrivning både till barn 2-5 år och vuxen.Garnet som används är Angorett 70% merino 25% angora 5%polyamid. Åtgång barn ca 50 gram och vuxen ca 70 gram, man använder garnet dubbelt och stickor nr 5. Garnet med angora i ger en lite ulligare yta, båda kvaliteerna blir lika mjuka och sköna. Till flugsvampsmössan används små livstycks knappar från Bolla.
Här nu förgäves försökt klistra in beskrivningen direkt i inlägget men får det inte att funka. Om du mailar mig skickar jag en PDF fil och så är det bara att sätta igång.
Perfekt julklapp!
Tycker Koftan

8 kommentarer:

Myggan sa...

Vilka fina tjejer och vilka fina baskrar.
/Anna

Anonym sa...

Oj vilka fina! Nu blev jag sugen att testa... Mejlar. / maria

liene sa...

Hej Kofta!
Undrar om jag också kan får beskrivning ... jag använder endast baskar och det är roligt att variera mellan olika stilar...
Så jag är intereserad att sticka en sån ... till mig och min dotter...mellan mässor är undebart att sticka något som man inte behöver tänka och skriva ...
många hälsningar till båda Er!

Eva i Jämtland sa...

Halloj !
Skulle bli väldigt glad o tacksam om du vill dela med dej av mönstret till mej oxå.
ska prova att sticka dessa efter julen....kanske, om jag kan hålla mej...Ler!
urmodern@hotmail.com

Ha det så gott med allt julbestyr!

Ing-Marie i Säter sa...

Helfestliga baskrar. Jag har två döttrar som verkligen passar i baskrar. Jag vill gärna ha en pdf fil av dig.
scherp2@hotmail.com

Susanne sa...

Oh ja, här är en till som är baskersugen.
Finns på susanne.bjornerud(at)gmail.com

Ps Tackar för all härlig inspiration du delar med dig av, uppskattas verkligen ska du veta.//Susanne

Tant Kofta - Lotta Blom sa...

Hej på er!
Om du önskar en beskrivning så är jag jättetacksam om du mailar till mig.
Då går det lätt och snabbt att svara och bifoga filen.
Många ha det bra från Koftan.

Maja sa...

Jag skulle också gärna vilja ha mönstret :) majafager@live.se