söndag 11 januari 2009

Delrapport i vantprojektet

Nu har jag kommit igång ordentligt med mitt vantprojekt det är så kul och garnen i "korgen med lust" används mycket.
Fick en fråga om vad filtgarn är och så kom jag på att det är vad Bergå kallar det garn jag menar. Garnet är ett tvåtrådigt ganska tunnt kardgarn som används både till vävning och stickning. Morjärv kallar den 6/2, Kampes kallar det plädgarn, Grunnebo benämner det 2tr ullgarn och Östergötlands ullspinneri Visjö.
Ofta kan man hitta härvor med sånt garn på loppis till bra pris
Till vantarna använder jag garnet dubbelt och till stickningen har jag stickor 5,5 så det går fort. Sen valkar (tovar ihop) vantarna så de blir släta och täta, har provat både tvättmaskin och klassisk valkning på tvättbräda. Återkommer kring detta framöver.

Har tänkt att dekorera vantarna på olika sätt. En av tankarna är att sticka bokstäver och sy fast.Till bokstäverna använder jag tunnt garn och stickor 2,5 (här är det Rowan 4ply)


Här är vantar stickade av Fale Artuts "värmlands garn" En före och efter
valkningen bild. Det är skillnad!
Här tänkt att brodera lite också, tänker ta mig en titt i knapplådan. Där finns mycket fint att dekorera vantar med. Jag tycker kvaliten blir väldigt bra och ser många möjligheter till variation.
Vill ni att jag gör en beskrivning?
undrar Koftan.
Som efter gårdagens bad i träkar under bar himmel och i trevligt sällskap är mjuk i kroppen och glad i sinnet.

11 kommentarer:

Emma sa...

Ja tack till beskrivning! - säger jag. =) Jättefina vantar! Roligt med stickade bokstäver på, det måste jag prova.

fale artut sa...

Jamen, ibland frågar du ju så.....
Klart man vill ha beskrivning...Man får liksom begär på såna. Men det är ju inte skadligt, mer än när man inte hittar dem, då blir det lite körigt!
Det ser dejligt ut med dina vantar!
Hur gör du bokstäver, frågar en dum en.
Du ska veta att det är kul att se Värmlandsgarn på nätet!!!!! TACK!!

Mia stickar sa...

Jättekul att se före och efter filtning, jag som snart ska ge mig i kast med de fina Stickapålandet-vantarna! Har aldrig provat tekniken så det blir spännande. Spännande också att få se dina färdigdekorerade, kul med bokstäverna!

Anonym sa...

Ja tack gärna! Skulle vara kul om Du kunde göra beskrivning på Dina fina koftor, jag skulle gärna betala för ett sådant mönster!
Anita i Fardhem

Lena sa...

Vad kul att du visar före och efter bilder! Jag tackar gärna Ja till mönster på de fina vantarna. Just av de garnerna du beskriver har jag en del liggande!

Anonym sa...

Tja, inte säger man nej till ett sånt erbjudande! Vore jättefint med en beskrivning till de fina vantarna. Bokstäverna är alldeles bedårande.

Kristina sa...

Nu har jag varit sjuk, så det har varit dåligt med kommentarer, men alla dina inlägg är fina. Ljusstaken, vantarna etc. Ska bli spännande att se hur vantarna blir till slut. Ha det bra!

åsakalle sa...

Jättefina vantar, gärna en beskrivning tack på förhand

Tant Kofta - Lotta Blom sa...

Jag återkommer!
hälsar Koftan

Bibbi sa...

Ja du koftan. Du hinner du.
Frida blev väldigt kär i mammas sjal.
Den vill vi tigga mönstret till.
Sen får vi se om man kan slita
sig lite från symaskinen och se
om man kommer ihåg hur man stickar. Kram

Tant Kofta - Lotta Blom sa...

Bibbi!
Vad roligt att du skriver på bloggen. Nu får du slita dig från symaskinerna och börja sticka lite också! Menar ni sjalen som mamma stickade till Josefin?
Jag kan plocka fram lite beskrivningar och skicka om du vill.
hej fr. Syster/Koftan