söndag 22 mars 2009

En dag i växthuset

Idag hade jag planerat ett alldeles fantastiskt blogginlägg, men så blev det inte. Pga dåligt väder ställdes en flygning med litet flygplan in, jag skulle få följa med Torprosens svärson upp på en tur över Göteborgsområdet. Men erbjudandet kvarstår och den som väntar på något gott.
Istället har Guldklimpen och jag klätt om dynor till gamla stolar som nu står i växthuset. Jag köpte stolarna av en kompis som flyttade från stort till mindre. Därefter har min snälla grannne blästrat dem och han visade mig sen hur man sprutmålar och jag stod en eftermiddag förra hösten och fick dem vita och fina igen.
Växthuset är egentligen min 40års present, men den blev klar lite senare. Den som väntar på något gott.
Växthuset är byggt som en förlängning av en bodlänga och den sista delen är ett gästrum. Enkelt men fint ändå, tycker jag. På golvet ligger garageklinker från Biltema och väggarna är råspont. Inredningen består som det mesta i vårt hem, loppisfynd och Ikeamöbler.

Under påsk skall vi göra lite åt utsidan, en gång över gräsmattan och några fina stenar att ställa blomkrukor på.

7 kommentarer:

Anna sa...

Ljuvligt! Blir så avundsjuk på folk med fina växthus! Tycker den där utbyggda varianten är mycket snyggare än de små skjulen i aluminium och kanalplast på 9,7 kvadrat. Men jag skulle inte tacka nej till ett sånt heller. ;)

Anonym sa...

Det blir jättefint mamma! Aleks har sagt att det finns få platser man sover så gott i som i det gästrummet! /Bella

fale artut sa...

Det ser rejält ut och blir ju mycket mångsidigare än ett vanligt i byggsats! Gästrummet, fattas det inte något........ En GÄST skulle ju liva upp, finns det plats för spinnrock??? Du skulle kunna lära dig spinna när du får mera tid, så underbart att spinna och se ut över den frodiga grönskan!
Oj, varför får jag inte såna sprudlande idéer över egna små utrymmen?
Nu fick jag mig en funderare!
Det ser i alla fall härligt ut, och jag för min del är glad att du är här på jorden, du får längta lite till.....

Tant Kofta - Lotta Blom sa...

Hej Fale!
Gästrummet är till för gäster och det finns plats för spinnrockar också. Det är inte dumt att dricka kaffe och ha det bra där heller.
Hej Bella!
Hälsa Aleks att han måste komma i sommar och sover igen.
Hej Anna!
Ett växthus är roligt även om det är litet.

Agata sa...

Vilket fantastiskt växthus! Nu fick jag nya byggdrömmar - inte bra... ;-)

teresa sa...

Åh, vilket fint växthus!!

Kristina sa...

Växthuset ser "skitläckert" ut.