lördag 18 april 2009

Nu är FaleKoftan färdigstickad

Är nu i full färd med att fästa trådar på Falekoftan, för idag blev hon klar.
Har fäst en del lite vartefter så det inte ska bli så mycket på slutet. Knapparna syddes i innan ärmarna var färdiga. För mig är det är ett bra knep att hålla ångan uppe lite, ser man knapparna på plats blir man sugen på att sticka klart.
Det här är min första kofta som är stickad uppifrån och ner, det var inte särskilt svårt och blev riktigt bra. Metoden ger frihet och enda gången man behöver vara noga med att räkna är i starten, sen provar man sig fram. Funderar på att visa det för er på bloggen. Eftersom som jag är pedagog tycker jag det roligt att berätta och visa, så andra får lust att prova och lära. Med den här bilden vill jag visa hur ullig koftan är och hur vackert fibrerna glänser. Knapparna är fyndade på loppis (5 kr för 20st)och de andra sitter i den här koftan.
Fale Artut som koftan är stickad till, berättade för mig att idag har Kärli lammat, jag tror att hon är mamma till en del av garnet i koftan också.
I höstas skrev jag att om jag vore ett ulldjur skulle jag bo i en Kidsilk Haze från Rowan men jag skulle kunna tänka mig att bo i sudden med fästetrådar från FaleKoftan också. Nu skall Falekoftan fuktas och formas till lite. Sen måste jag leta reda på en lagom stor modell att fotografera den på. Helst hade jag velat fotografera den på Fale Artut men det är lite för långt bort. Både Viola och jag är för stora. På mig är det mest märkbart runt midjan och Violas armar är 10 cm längre än FaleKoftans ärmar (Viola är 176cm lång).
Ha en bra lördagskväll! Hälsar Koftan

15 kommentarer:

Rosenvante sa...

Den måste hon ju bli jättenöjd med. Hon får väl sätta in en bild på sin blogg när hon får den.

fale artut sa...

OM hon är nöjd!
Det måste vara en av de bästa idéer och projekt som någonsin genomförts.......
Helt superunikt och gjort med så mycket känsla och hjärta!
Och av så härliga får! Självklart kommer det bild när den kommer hem!
För övrigt så hälsar mannen till viola, att 176 är ideallängd! Helt perfekt! Det är hans längd, i alla fall förr när han var lite yngre, och även Freddie Spencers, han vann VM i Roadracing 1983, då mannen blev årets MC-Polis. Bara en sån sak!
HURRA FÖR KOFTAN!!! OCH ETT ÄNNU STÖRRE FÖR TANT KOFTA!
Evigt Tacksam, hälsar Fale Artut

fale artut sa...

Jag är ju inte klar! Den gröna koftan med lika knappar, TÄNK,lika knappar, WOW, den är väldigt fin!
Jag har inte läst hela din blogg, så kul! Det måste jag göra men inte idag.... Kärli har lämnat ull till koftan, jajamän! Och alla fåren klappar klövar och tjoar att de gillar din inställning skarpt! De lämnar villigt ull till dig om du behöver något!
Urk, vilka surriga får.........

Call design sa...

Så fin kofta! Wow!

Zun sa...

Ja snälla du! Lägg ut en beskrivning. Själv har jag endast lyckats med en halsduk, har inte vågat mig på annat. Virkning däremot verkar vara mer my cup of tea ;-)

Ha det gott!
/Zun

The Willow Fairy sa...

Vad mysig den ser ut. Den kan man få många härliga stunder i. Har tidigare inte varit så mkt för natur-färgade garner, men den här har fått mig att börja tänka och längta till framtida projekt.

Torprosen sa...

Vad fin den blev!!!Synd att jag inte kan ställa upp som modell....
Ha en go grejarsöndag. Kram Torprosen

Pernilla sa...

Den är jättefin. Härligt med naturfärger, tycker jag. Fale Artut kan vara glad. Ser gärna en beskrivning på hur du gjort.

annas alster sa...

Vad fin den blev! du får gärna berätta om hur du gjorde. Jag är också pedagog och gillar att läsa sånt... :)

Garntrollet sa...

Åh, vad fin! Den ser väldigt varm och go' ut.

Visst är det härligt att sticka uppifrån - ner. Jag var ju själv "sen i starten" med det sättet :-)

Det växer ordentligt nu hos "dina" blomrötter, två har flyttat ut i ett södervänt fönster. Fast en sort vill inte komma upp...

Camilla sa...

En jättefin kofta med härliga färger

urmor sa...

En jättefin Kofta ! Kan tänka mej att den kommer att vara superskön att bära,med tanke på vilken garn som användes.
Jag har aldrig stickat en "stor"
kofta uppifrån o ner,bara barnkoftor.
Vart kan man få tag på den beskriv.?

Ha det gott !

Mia sa...

Vad fin den blev, garnet kommer verkligen till sin rätt! Jag har också funderat på att försöka sticka uppifrån ner, så jag skulle verkligen vara intresserad av att läsa ett inlägg om tekniken!
Ha det bra!
H: Mia

Kristina sa...

Vilket underbart projekt till Fale Artut! Jag skulle vilja säga "fali rart", på vår dialekt. Koftan är vacker och knapparna jättefina! Grattis till er båda för lyckat samarbete!
Tittade också på de vackra bilderna på vårstjärnorna. De är min glädje också, men jag mest av dem i stan' och nu har jag varit 1,5 veckor på landet.

Tant Kofta - Lotta Blom sa...

Tack för allt beröm!
Det blir nog en koftbeskrivning vad det lider. Jag har själv inspirerats av February Lady Sweater KAL på STICKA MERA.
När gjort gjort en grej och förstår man hur det går till vill jag ofta göra en till för att befästa kunskapen.
Ha det gott Allihop!