onsdag 20 januari 2010

Vinterns energifärg

"Tänk i färg för att hitta din energi och kraft" sa min coach, jag har genom jobbet då vi talades vid häromdagen.Vad spännande, tänkte jag, att hon talar om färger som inte alls håller på med färger.Jag tänker färger nästan jämt. När jag ligger och ska somna tänker jag på färger och kombinationer som är fina ihop, när jag sitter i bilen spanar jag efter färgtoner och när........

Just nu är min favoritfärg RÖTT, av alla slag. Den lite orangetonade amaryllen piggar upp på ett bra vis. När jag tittade ut från mitt jobbfönster fick jag se de orangeröda lotsbåtarna i grådiset. Små glada prickar i all färglöshet. Jag beslöt att gå dit under lunchen och ta en bild. På vägen ner slog det mig att rött är nog min vinterfärg. Då behöver jag lite extra krut, mitt färgseende och färgkänslighet minskar i det dåliga ljuset.
Här är en häftigt röd stolpe som bär ett krusidulltak i den förbjudna staden i Peking.

Dagen då vi besökte sommarpalatset var en grå dag. Då är det inte dumt med röda sidenlyktor. Mina röda kängor är vinterkraft och nu är det bestämt. Jag skall sticka mig ett par vantar i Vålbergsgarn i färgen Joel, ingen rödare ton finns att uppnå. Vantar är det rätta plagget för om sommaren tycker jag rött är lite vulgärt, då är det de mjuka blomsterfärgerna som är mina helt och hållet.
Med hej fr. Tant Kofta

9 kommentarer:

Anonym sa...

jaaaa, jag blev först att kommentara idag...

men allvarligt talat, klart att rött är rätt! det liksom värmer på nåtvis, det värmer själen liksom, via ögonen...jo knepigt, men det funkar!

/annan

Humlan sa...

Nu är du sådär klok igen! :-)
Det är klart att rött är vinterfärgen, att rött värmer upp oss, piggar upp oss och lyser upp vår grå-vita tillvaro.
Jag vill ha ett par röda vantar!!

liene sa...

Hej!Röd färg är även min favorit....
Röd är bra färg....det är ren ,värmande och ger oss kraft ...man får liksom stäkka på ryggrad på nårt sätt om man till exempel bär röd plagg!
Det gäller även tänka närvarande att ta i liksom...inte ströstänka...det gör markant skilnad
Du är klok kvinna och det var bra tips att ta energi ifrån färg... det kan ju vara vilket som helst färg.... jag gillade grymt din blå kofta ...
liene

Anna sa...

Ordentliga färgklickar behövs ibland! Just nu går jag och myser i min svart-röda Stenmarksmössa så fort jag sticker ut näsan. Varm och snygg! Och lite rolig. Inte sett nån annan i den färgkombinationen än.

Har något till dig på min blogg. :)

fale artut sa...

Rött är bra! Energirikt, varmt och passionerat! Låter som det blir läckra vantar!

Kristina sa...

Vilka fina bilder! Jämförelsen mellan amaryllisbilden och lotsen gillar jag!

TvåÄndsStickan sa...

Titta in hos mig!

Sylvia sa...

RØDT er min favorittfarge også. Og jeg har det både som klær og i innredningen. Morsomt at du hadde tatt med orange også, for det er en favoritt sammen med rødt.
Jeg blir dradd mot azurblått, turkis og klare blåtoner, men jeg har ikke et eneste plagg i blått, og det passer heller ikke hjemme hos meg. Merkelig det der....?
Farger er igrunnen ganske morsomt å holde på med.

Stick-kine sa...

Du har något att hämta på min blogg! Du behöver inte skicka den vidare om du inte vill - ta den bara till dig och var stolt över din blogg! Kram