lördag 4 december 2010

Julklappstips: Sticka ett par glada prickmuddar

Ett par muddar i en glad färg och med några fina knappar kan pigga upp. Här har jag stickat ett par i ett melerat garn på tvären och sytt ihop med maskstygn.
Muddar är svåra att fota, vilken håll skall man välja?
Man tar en liten vadmalsprick och en pärlemorknapp och syr med en snygg färg.
Gör så här: Lägg upp 35 maskor i ett mjukt garn (ca 160m/50 och gärna melerat) med stickor 3 och sticka rätstickning fram och tillbaka tills du har en så stor bit att den räcker runt handen. sträck lite då du provar eftersom rätstickning töjer sig lite efterhand när du använder mudden.
Du kan använda uppläggning med extra tråd och maskstygn när du syr ihop så blir det osynligt, hur du gör ser du här
När du sytt ihop mudden syr du fäst vadmalsprickar och knappar längs kanten, använd gärna extra pigga färger i tråden.
Om du inte har något garn liggande eller vill köpa ett materialpaket som en julklapp kan du titta här och har du inga knappar eller vadmal hemma kan du klicka här.
Imorgon blir det uppdaterad bladmudd och lövgrönt garn.
Med hej fr. Koftan

14 kommentarer:

Fru Purjo sa...

Så fina!

Jag bara "måste" sticka mig ett par muddar!! Skall bara bli klar med mina halvvantar, halsduk och tröja....och med tanke på hur lite det har blivit sitckat på sista tiden så får jag väl ett par muddar om två, tre år!!

Syserine sa...

Så enkelt och så fint! vad en liten vadmalsprick kan göra!

Stickmor sa...

Enkla o fina! Jag har fått mors knappburk, och här fick jag ett bra tips vad jag kan använda knapparna till.
Trevlig helg!

Christina sa...

Sååå läckert med enkla medel :)

Nusse sa...

Jag älskar mina röda tantKofta-vantar med knappar som vi bytte förra vintern. Jag har dem varje dag och får ALLTID kommentarer!
/ida

Unknown sa...

Artig og gøy og fargerik. :))

Birgitta sa...

Vilka fina muddar.
Kram Birgitta

ewa sa...

Så rolig och smart idé med vadmal och knappar! Att med så "enkla" medel göra en mudd så fin! Det är de små detaljerna som gör det!
Tack för din inspirerande blogg.
mvh ewa

Malin sa...

Så enkla och så fina och så roliga!

Anonym sa...

Enklet och fint. Ska sticka ett par till mig själv av sånt som finns i skåpen.

Malin sa...

Vilka läckra pulsvärmare. Jättebra julklappsidé! Tack för att du delar med dej!

miastick sa...

Underbara! Tack för tips :)

Retroknappen sa...

Så fina! Och enkla att göra! Tack för ett bra tips! Nu ska det stickas muddar...

Anna sa...

hejsan

la just till dig på bloglovin :)

fina muddar! :) önskar jag kommer lära mig sticka bättre också, har inte gjort det så mycket.

Anna