lördag 20 augusti 2011

Idag skall jag plocka kantareller.

Vi har kantareller i trädgården, det blir den andra skörden för i år. Vi har bott i vårt hus i 25 år och jag har för mig att jag alltid slängde kantarellrenset där förut, för en så där 20 år sen.
Min man säger att "Så sprider sig inte kantareller" och det kanske stämmer och att allt är ett sammanträffande. Men det spelar ingen roll. Det "äger" att ha kantareller på tomten ändå.
Men först är det öppen koffert mellan 10 och 14 och du är hjärtligt välkommen om du har lust och möjlighet!
med hej fr. Tant Kofta

10 kommentarer:

Mia stickar sa...

Det har väl hamnat små sporer där, får nog testa och se vad som händer om 20 år! :)

Susilull sa...

Så häftigt att ha "egna" kantareller!!

Och din öppna koffert har jag lusten till att besöka varje lördag, men möjligheten har inte infunnit sig en enda lördag. Det är riktigt frustrerande!

Myggan sa...

Så gjorde mina föräldrar också, de hade ett hav av kantareller på just det stället. Helt fel kan det inta vara i alla fall.
/Anna

Eva Hudin sa...

Så har jag lärt mig, att alltid rensa svampen på plats, för att det ur renset kanske kan växa upp nytt till nästa år. Lyckost som har kantareller på tomten!

Lena Andersson sa...

Oj vilken lyx. Grattis

Sanne sa...

Ja riktigt lyxigt med egen kantarellodling! Det kan inte jag skryta med men vi är självförsörjande vad gäller lingon på vår tomt.

Det växer sa...

Det där hände hos oss när jag var liten. Jag och mamma slängde kantarellrens på ett och samma ställe och ett år fanns faktiskt kantareller JUST DÄR!!!

violykke sa...

Jeg tror helt sikkert at det har noget at sige , at du har smidt rester der ♥

Päronfjäril sa...

Tack för en fin söndag i växthuset! Spanade lite på Koftanskofta precis och det är otroligt vilken inspiratör du är och vilka fantastiska kreationer som stickats utifrån ditt mönster. Nu ska jag sätta igång!! Vi ses! /Nina-Marie

monzan sa...

Om jag hittar kantareller i år, så ska jag börja slänga renset på ett speciellt ställe och hålla tummarna.
Kanske, kanske om en så där 20-25 år så kan jag också skörda kantareller på tomten
//Monzan