tisdag 22 maj 2012

Detta garnet det skall vandra från det ena till det andra

Låt det gå, låt det gå, låt det aldrig stilla stå. Nej en förflyttning av garnet från en tröja till den andra får allt räcka. 
Fick en idé om att sticka en rundringad tröja med lite ståkrage och ökningar md hjälp av hål, lite som en spiral.
Mätte halshålet räknade lade upp och tyckte det blev för stort, lade upp igen med minskad maskantal och tänkte att det töjer ut sig. När jag kommit ner under armhålet och provade extra noga såg jag hur oklädsamt ett stramt halshål ter sig mot en lite svajig tanthals. Så jag började om utan att repa upp det första försöket förrän andra härvan tagit slut. Då tog jag änden från första försöket och repar nu upp stegvis. Att göra så gör att jag får syn på skillnaden på ett bättre sätt och lär mig till nästa gång. För det blir det fler tröjor på det här viset, känner mig nöjd hittills. Ett enkelt mönster som lyfter garnet. Hålränderna skall få följa med hela tröjan ned.
 Garnet heter "Kinomo" och är från Atelier Zitron. Köper det ofärgat och färgar själv, ullen tar färg på ett annat sätt än silket och det ger garnet ett speciellt utseende, en levande yta. Kvaliten är så lagom, trivsam att sticka med och plagget blir lagom tunt och får ett snyggt fall utan att svaja.
Startade med halskantens insida, helt slät i apelsintoner i ett silke merinogarn. Så ett varv med *2am tills, ett omslag* när jag bytt till blått. Ett enkelt sätt att få en liten prickkant.
Med hej fr. Tant Kofta

5 kommentarer:

Efwa - Medea sa...

Vackra färger och prickranden gillar jag massor!

fale artut sa...

Enkelt och enkelt, det är dumt att krångla till det när det finns bra och behändiga sätt! Heja! Fint med den avvikande kanten mot en fin Tant-hals!

garnlivet sa...

Enkelt och så snyggt!! Tack för tipset med prickkanten, suveränt!

Tatiana sa...

Fint och vackra färger.

Blåbærlina sa...

Veldig fine farger du har fått frem i garnet!
Likte også hullradene nedover.
Lykke til videre med størrelsesberegning og alt!
Det blir fint! :o)
Nina