fredag 6 december 2013

Sjalen Karusell

Snart kan jag snart pusta och säga äntligen, för nu är beskrivningen till den här sjalen färdigskriven och nu teststickas det allra sista dvs, uddkanten med pärlor. Strax finns den tillgänglig att köpa för dig som sticka dig en karusell.
 Sjalen stickas från nacken och utåt och från början gjord till ett tunnare och slinkigare garn; Filisilk som är ett vackert merinosilke garn från Atelier Zitron (600m/100 gr, stickor 3,5 ) och som jag verkligen gillar att färga. Sjalen avslutas med en uddkant i avvikande färg och pärlor.
När jag gör en modell stickar jag den ofta flera gånger för att hitta rätt i maskorna och med Karusell har det verkligen varit så. Karusellen på bilden är stickad i ett handspunnet angoragarn (200 gram/540 m, stickor 5) som jag bytte till mig i våras. Det är Marie som spunnit det av ull från sina egna chinchillaangora kaniner, så exklusivt och speciellt att jag kan berätta att kaninerna heter Chilla och Brumma. Kanten är stickad med en tjock Filisilk (240m/100gr) som jag fått förmånen att prova och stora 6mm röda glaspärlor.
I förra veckan uppdagades att en del produktionen av angora sker i Kina under förfärliga förhållanden och det känns svårt, särskilt för en angorafantast som mig. Så det allra bästa är att köpa av angora av Svenska producenter där jag vet att kaninerna verkligen har det fint, för att få tag på sånt garn kan man vända sig direkt till ägarna av angorakaniner som ofta spinner garnet själva.
Tidigare var den största produktionen av angora förlagd till Frankrike, men har under senare år flyttats till Kina. Jag har fått frågor var den angora som jag säljer kommer ifrån och jag kan ge två lugnande och betryggande svar och ett jag vet inte. Jag har angora från BC garn (500m/100gr) som produceras och spinns i Europa, så har jag en tunn kamgarnspunnen angora (800m/100gr) från KnitGlobal som berättar för mig att de spinner i Italien och tar råvaran från Kina, men ifrån mycket seriösa uppfödare, de menar att det är skillnad på olika producenter och att de har kollen. De berättade också att det är skillnad mellan olika producenter i Frankrike. Så till Angorett som så många av er gillar.  Min Angorett är ett restparti jag köpte för en del år sen. det Italienska kvalitetsföretaget Filati Pregati gick i konkurs  i början av 2000 talet och det är från den konkursen mitt garn kommer. Mina förhoppningar är att angoran är från Frankrike eftersom det har några år på nacken. Som ni vet är jag noga med mitt garn och har många kvalitéer som är framställda med inriktning på schysta villkor och god djurhållning och jag vill inte bidra till något som inte är bra.
Med hej fr. Tant Kofta som nu går ner i källaren och fortsätter att färga garn till karusellsjalar.

3 kommentarer:

Emmas dagar sa...

Den är så himla fin och snart har jag en egen! Jag fortsätter med samma garn i uddkanten :-)

Sockan o Vanten sa...

Så fin den är och jag sällar mig till dem som vill köpa mönstret när det är klart. //Ulrika

Anonym sa...

Brumma och Chilla - härligt att läsa att det finns angorakaniner som har det bra i angoratillverkningen.. Och då värmer sjalen ännu bättre!