lördag 19 april 2014

Påskrissockar utan fjädrar

Nu är det kors i taket hemma hos mig för äntligen har jag stickat mig ett par sockar till mig själv och jag är så nöjd. När jag började färga garn beställde jag hem sockgarn för att många efterfrågade det, men jag var själv inte så sugen på sockstickning. Sen har jag färgat härva på härva på härva med sockgarn, de allra flesta Trekking och Trekking tweed från Atelier Zitron, ett klassiskt sockgarn som många gillar och har som sitt favoritgarn. Det är den kvalitén jag även använder då jag gör mina sockgarnspåsar. På senare tid har jag även börjat färga på ett annat sockgarn från Atelier Zitron, det heter Wolkenspiel och är ett mjukare garn 80% merinoull och 20% polyester för slitstyrkans skull. Det känns fint att jobba med garn av hög kvalitet. Atelier Zitron är noga med det, långa fibrer av ull från kontrollerade gårdar i Sydamerika och schysta villkor för personalen i spinneriet eftersom garnet spinns i Tyskland.
 Mina sockor är "Påskrissockor"fast utan fjädrar.
 Till de här sockorna har jag använt stickor nr 2,25 och de färdiga sockorna väger 55 gram. Jag stickade en enkel istickshäl och fick till en bättre passform genom att öka maskantalet innan jag stickade i den lösa tråden och sen minskade på motsvarande sätt när jag stickat i den. Du ser utbuktningen på bilden, de extra maskorna gör att sockan inte stramar över vristen.
Jag avslutade både hälen och tån genom att sy ihop dem med maskstygn.
Med Hej och Hopp och Glad Påsk från Tant Kofta

18 kommentarer:

Bibblostick sa...

Så fina! Och tack för tipset för hälen!

Efwa - Medea sa...

Jag ska verkligen testa istickshälar igen och pröva om de passar mina höga vrister bättre med ökningen. Jag behöver alltid sticka sockor med hällapp eller tomathäl annars för att de ska räcka till.
Jag älskar verkligen mina lila sockor jag stickat i trekking tweed. Det ska bli mer sånt garn i min samling när jag träffar dig igen.
Glad Påsk!

Vickan-Pickan sa...

Åh så fina, väldigt snyggt med randning på häl och tå :)

frisky frog sa...

Superfina sockor i min favvo-färg! Jag har skrivit ut mönstret och rätt som det är ska jag också sticka påskrissockor. =)
Glad påsk

Anonym sa...

80 +25 hmmm

Monstermønster sa...

Takk for tips om hælen, jeg bruker ofte slik etterpåhæl, men har ikke tenkt på økning og felling rundt.

Anonym sa...

Jättesnygga! Gillar både färgkombon och de rätstickade partierna.

ÄrtanPärtan sa...

Hej TantKofta!
Underbara färger!! Går det att beställa enbart det gröna garnet?
Vill jag göra isf.
Glad Påsk!

Tant Kofta - Lotta Blom sa...

Hej Anonym. Jag är en riktigt slarva, stavar ofta fel och skriver felaktiga summor.
Wolkenspiel innehåller 80% merino och 20% polyester.
Trekking innehåller 75% ull och 25% polyester.

Anna Martina sa...

Smart tips om hälen, och jag gillar verkligen att du har gjort tå och häl randiga. Allt som oftast stickar man randiga sockar med enfärgade hälar och tår, men det här var mycket roligare :)

Anonym sa...

Det var lite roligt att påpeka eftersom du jobbat i skolans värld! Inte illa menat. Kan tyvärr inte komma imorgon då jag jobbar.... Hoppas att ni som är där får trevligt, eller det VET jag ju att det blir.

Sunna sa...

Garnet ser verkligen ljuvligt ut, bra tips med hälen, ha det gott

gerd-inger sa...

Hej Tantkofta! Har med glädje gjort delar av mönstret (häl och tå) av påsksockorna. Dock en sak fattade jag inte.
Du skrev "För att få en lagom lutning på tån minskar du 8m varannan gång och 4m varannan" 4 maskor varannan gång är lätt att förstå men 8 m.
Tyckte VÄLDIGT mycket om din förberedelse till häl! Höjde ögonbrynen direkt. Aha! Det har varit mitt problem vid den typen av hälar och jag bugar och tackar dig! Pax och Glad vår. Gerd

Maritas Maskor sa...

Så himla, himla fina de här sockorna också!!
Och garnet du färgar till är sååå vackert!!

Händer på Haga sa...

Superfina!

Ingrid Blom Runnman sa...

Fick tips om dom här sockarna, i On-line stickczfe, på FB, dom är ju superläckra =)
JAg har aldrig testat istickshäl, men när jag gör det, ska jag hålla ditt tips i huvet, om att öka lite där den ska stickas =)

Ha det gott

Ingrid

Mådde sa...

hur ska jag öka ??
ska jag öka bara på "sulsidan" ?

Anonym sa...

Om man stickar hälen först och sedan gör en "isticksfot" är det lättare att prova...