måndag 4 augusti 2008

Regn = En dag på verandan

Idag har jag mest suttit ute på vår veranda.
Jag har stickat på den stickning som för tillfället är roligast.


Det ska bli en rak kofta med små gammaldags tygknappar (såna man hade i underbyxor förr i tiden, inköpta på loppis) och ett enkelt hålmönster. Nedtill har en silketweed tråd används vid uppläggningen som en effekt. Garnet är ett tunnt finulls/angora garn som jag ropat in på Tradera för ett tag sen. Då var det blekt beige, men jag har plockat fram mina ullfärger från Zenit och fick till en fin dämpad blågrå som jag gillar. Jag stickar aldrig efter beskrivningar (men jag läser och inspireras mycket av dem).Provstickar för att få rätt maskantal och använder sen en tygmall som jag klippt efter någon kofta och tar in och ut vartefter det behövs.


Jag gillar att lyssna på radio och idag började en ny uppläsning på P1 http://www.sr.se/cgi-bin/p1/program/index.asp?programid=1111 Den verkar mycket lovande. Under tiden jag lyssnade nystade jag några nystan med sk. sudangarn (tjockt ullgarn) som också inköpts på loppis. Då i erbarmliga 70talsfärger, skrikgult och gällt gröna. De har nu dämpats i nya färgbad. De gula i blått med lite svart i och de gröna i gult färgbad med lite svart. Jag ska sticka en stor sjal eller "filt" av dem. Hade en period då jag stickade sånt på löpande band. Kommer nog att lägga ut några mönster framöver om någon vill prova.

Avslutar dagen med en annan verandabild. Mina blommor; den lila blomman i ljusblå kruka är en Achimenes "Purple King", Den aprikosa är Kohleria "Bella". Längst fram står några minisinningor som är små favoriter hos mig. (Vill du veta mer kan du titta på http://www.gesneriasterna.se/ )


Tips : Vill du se blommorna tydligare klicka på bilden som kommer den upp i större format.
Finalen kommer om några timmar då blir det monatlabano och några varv till på koftanhttp://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=85676&lid=Kommissarie_Montalbano&from=menu.


Inga kommentarer: