onsdag 20 juli 2011

Första semesterstickningen avmaskad, blockad och klar

Jag provar att färga en ny kvalitet: "Filisilk" ett entrådigt garn i en blandning av superwash merino (70%) och sike (30%). Garnet har en sträckning på 600meter på 100gram och jag stickade upp en härva för att se hur stor en sjal kan bli.Konstruerade ett enkelt ribbmönster med en liten spetsbård nertill.
Det blev "en lagom" sjal enligt min åsikt. Silket gör att sjalen får ett lite "slirvigt" fall och draperar sig vackert.
Den här kommer jag att använda mycket, mjuk och skön och perfekt till jeans. I morgon åker jag på Stickstämma, kanske blir det en liten rapport därifrån på plats annars blir det i efterhand när jag kommit hem igen på söndag.
med hej fr. Tant Kofta
ps. Jag använde stickor nr 4 ds.

7 kommentarer:

Carina sa...

Vi syns i morgon. Hoppas du har sjalen med dig så man får se den. Skulle bara bra med något som passar jeans så perfekt. Även om jag har kjol i jeanstyg istället för byxor.

Mia stickar sa...

Den ser jättefin ut!

Anelma handarbetar sa...

Kanonfin sjal!

Kristina sa...

Verkligt snygg! Minimalistiskt "anspråkslös med snygga detaljer".

Anette sa...

Det mönstret skulle jag gärna köpa nästa gång jag köper garn. Precis min stil:)

Annika utan stickblogg sa...

Fantastiskt fin! Precis min smak! Inte för "gullig".

Kommer du att sälja mönster på den? *intresserad*

Karinas inspiration sa...

Jättefin! gillar både mönster och den jeansblå färgen:)