söndag 10 augusti 2008

Tre halvfärdiga koftor

Nu när jag OS stickar får mina andra projekt vila några veckor.
Här kommer en liten presentation av tre "objekt"

Blågrå kofta i tunn finull/angora. På bilden ser du det färdiga bakstycket och ett påbörjat framstycke. Jag vill inte börja mina koftor med resår och har löst den här med avig ränder som går upp till första hålet så inte kanten rullar sig.Tanken är sen att koftan ska knäppas med små tygknappar som ska placeras tätt, i nivå med en av hålraderna ute i den rätstickade kanten. Halskanten ska ev få en påsydd spets jag provstickade med garnet innan färgning men tänker mig den smalaste och i blått. Vad tror ni om det?
Grågrön slätstickad baströja i silke. Blir nog fin och användbar med väldigt tråkig att sticka.
Garnet är jag däremot väldigt förtjust i. Idena silke med lite tweedeffekt och stickor 4.5. Går att tvätta på ullprogram. En väldigt lagom kvalitet till hösten.
Modul eller dominostickad kofta. Jag började med den för två somrar sen och nu har jag tagit tag i den igen. Den blev för bred så jag har klippt bort en rad på varje sida och repat upp en kantning som inte blev bra. Varje ruta stickas för sig och stickar rad för rad. Ett roligt sätt att sticka. Det tog lång tid att räkna ut hur rutorna skulle placeras. Varannan ljus och varannan mörk. Jag använder stickor 5 och garnerna är i en salig blanding. Angora, mohair,ull, lite Noro silkgarden, Rowan summertweed. Orsaken till att den liksom aldrig blir färdig är att jag är lite osäker över om jag kommer att se riktigt klok ut då jag tar på mig den.

Härlig närbild över blandningarna.
Min OS rapport finns på stickameras OS blogg.

Hej hej från Koftan

2 kommentarer:

Elin Markusson sa...

Oh, den där dominokoftan blir jus uperläcker. :)

isabelle sa...

ja, verkligen superfin kofta. färgerna! hoppas du är modig nog att bära den när den är färdig :)