fredag 17 oktober 2008

Koftan + glas ett HJÄRTA = sant!!

Jag är så förtjust i glas! Bara tanken att man smälter sand och blåser det i formar, låter det stelna till vackra användbara saker fascinerar mig. Idag är jag ledig och sitter på glasveandan och stickar. Då jag tittade upp från stickningen såg jag hur vackert ljuset låg och arrangerade genast några glasstilleben. I listen intill ligger en bild av glas designade av Monica Bratt. Hon arbetade på Reimyre glasbruk från slutet av 1930talet och fram till 1958. Kommer nog längre fram berätta lite mer om henne. Min mamma är från Reijmyre och jobbade i glasbutiken i slutet av 1950talet, så det ligger mig särskilt varmt om hjärtat.
Glaset på bilderna i inlägget tror jag är från Kungälv. Där låg tidigare ett bruk i Liljedalsområdet (och som sen köptes upp av Surte glasbruk). Där blåstes bruksglas: flaskor och damejanger. De bruna burkarna du ser på bilden är blåsta i samma form men har olika höjd. Jag tror de är så kallade "rastarbeten". Blåsarna gjorde grejer hem till sin familj då de hade rast. Det här är egentligen flaskor men blåsaren her tänjt ut kanten och gjort en syltburk istället.
Den gröna burken är äldre, jag tror 1800tal och nog inte tillverkad i Kungälv. Glaset är grönfärgat av orenheter i sanden, där finns också prickar och buktningar. Undertill är den nött efter användning. En så vacker burk!
Alla tre är loppisfynd!
Tips! Vill du veta mer besök Surte glasbruksmuseum.

3 kommentarer:

Maria sa...

Tack för glasinfo! besökte glasriket i Småland i somras och det var intressant att se lite mer av det...

Torprosen sa...

Hej Koftan!
Jättesnygga bilder på dina fina glasburkar. Hittade själv en jätte fin stor grön flaska på loppis idag. Kram från Torprosen

Kristina sa...

Jag känner igen känslan med ljus genom glas. Tyvärr har jag nog lite för mycket och skall rensa ut en del, tror jag, för att de skall komma bättre till sin rätt-