måndag 24 november 2008

Blommor i "solariet" och kalla isvindar över Göteborg

Igår fick växterna flytta från växthuset och ner i "solariet".
Det var i grevens tid för idag är det svinkallt i Göteborg.
Soliariet är guldklimpens benämning av källarrummet med lysrör i taket.
Jag har haft mitt rum i nästan 10 år och det funkar jättebra. Det är ca 10 grader varmt och belysningen är på i 12 timmar per dygn. Jag övervintrar pelargoner, fuchia, agapanthus och mitt fina citronträd.

Växthuset ser nu riktigt ödsligt ut, men på fredag ska jag julpynta.
Mycket ljus och julgranskulor ska det bli!

Till sist ett uppmaning till alla mammor, farmödrar, mormödrar, mostrar, fastrar och kanske pappor som stickar.
Sticka varma tumvantar i ull till barnen!
Var ute idag och träffade en grupp med småbarn på en förskola. Ingen hade bra vantar! Antingen har man stora bylsiga termovantar som inte går att leka med (som de kastar av sig)eller också hade de tunna mirakelvantar i syntet. Samtliga ungar hade röda och iskalla händer. Det blir inga roliga lekar då man fryser!

5 kommentarer:

fale artut sa...

Jag håller med till 1oo%.
Särskilt om barnens vantar. Höll på att slita mig fördärvad för att få på lilla tösen handskarna, sen kunde hon inte hålla i någonting.... Då for de av igen! Så hon har vantar som är klara, det fattas bara blå blommor! Och de är ju varma även om de blir blöta.

frisky frog sa...

Håller med du, det är klart att barnen ska ha riktiga vantar. Mina tonåringar vill som väl är ha det, för de är ju så roliga att göra.

Dina bokstäver längst upp är underbara! Är det egen produktion eller har du använt mönster?

Tant Kofta - Lotta Blom sa...

Bokstäverna är efter eget huvud.
Roliga och snabba att göra.

Kristina sa...

vantarna är ett måste!, men en parantes i detta sammanhang. Har du ett "solarium"? Mina får stå mörkt i ca 7 grader. De överlever, men man får liksom börja från början på många sätt på våren. Dina växter är väl fina hela tiden antar jag.

Tant Kofta - Lotta Blom sa...

Kristina.Det funkar bra och är ganska säkert. Rummet har ingen extra värme och det blir inte vråldyrt med lysrören. Ibland är Agapanthusen trögstartad men till våren kommer de att flyttas till växthuset så de går i blom tidigare