lördag 1 november 2008

Nya tankar kring beredskapslagret


Nu är det skärpning för tant Kofta, inte bara köpa nytt utan använda det som redan finns.
På dagens bilder ser ni två blivande"projekt".
Den övre bilden ska bli en tröja, randig med skuggstickningseffekter. Det melerade garnet är ett Norogarn som jag köpt som en väldigt ful slipover och sen repat upp. Det ljusblå är ett kinesiskt garn, kashmir enligt uppgift. Nu tror jag inte att det är det till 100% men efter brännprov har jag konstaterat att det enbart är animaliskafibrer i garnet. Garnet är mycket slätt och blankt och det blir en bra kontrast till det luddiga Norogarnet. Men det blanka garnet har alldeles fel färg, och därför blir det färgning nere i tvättstugan. Använder Zenits yllefärger och jag tänker mig en fyllig mörk färg någonstans mellan blå och lila. Återkommer imorgon med resultatet.


Det här är också ett fyndgarn, 100% ull, garn till en hel tröja för 150kr. Nu är det härvat och ombunden för det ska också färgas. Målet är en fyllig faluröd ton. Tänker mig en enfärgad tröja med stickade bokstäver i blått, grönt och grafitgrått.

4 kommentarer:

teresa sa...

Vad kul att man kan färga ylle i maskin - det måste jag testa.
Blev (avund)sjuk när jag såg din Upsala Ekeby-kruka - jag hade en underbar, ärvd sak som jag tappade i golvet...

Tant Kofta - Lotta Blom sa...

Nu var jag otydlig.
Jag har en stor gryta på en liten elplatta i tvättstugan. Garnet färgas omkrutet och med försiktig omrörning i 90grader ca 60 min..
UE krukorna är så vackra och framhäver växterna så vackert.

Fidiluren sa...

Gillar verkligen ditt sätt att återanvända tröjor och garner. Jag blev så inspirerad att jag genast begav mig till myrorna för att fynda. På dörren stod det: Stängt pga helgdag. Naturligtvis... Allhelgonadagen! Så går det när man inte tänker. :)

SF sa...

Vad duktig du är på att återanvända! Själv är jag lite mer inne på att tova gamla tröjor och sy nya saker av dem, men än så länge har det inte blivit av.