fredag 31 oktober 2008

Amaryllis och gamla krukor

Då torprosen och jag var till Sofiero och deras trädgårdsfest i augusti köpte jag en amaryllis med flera smålökar samlade i en rosett. Löken blev hängande i en påse i kälaren, häromdagen fick jag se att det växt fram knoppar. Den fick snabbt planteras och jag har valt en av mina finaste krukor. Den är från Uppsala Ekeby keramikfabrik och jag tror den är från slutet av 1950 talet.
Vet inte vad modellen heter eller vem som är designer. Här går den under benämningen "kotten". Jag har även kottar i vitt och gult och jag tycker formen lyfter fram alla växter så fint.

Passar också på att visa lite av mitt "fyndlager" i källaren. Under semestern i somras ägnade jag en hel vecka åt att skruva ihop ikea hyllor, sortera och ställa upp. Det är "solariet"(min man benämning av mitt övervintringsrum för växter) som nu fått hyllor runt om. Perfekt! Jag har mycket grejer och byter teman i huset ibland och då måste jag ha en förvarning till det som inte används.

Just nu är jag svag för vitt och köper sk.opalinglas dvs. mjölkfärgat glas. Glimma glasbruk i Skåne gjorde sånt pressglas och på den övre bilden ser du skålar på fot som jag använder som ljuslyktor.

2 kommentarer:

Fidiluren sa...

Oj, vad fint och välorganiserat.
Vilken rolig Amaryllis som du har planterat i den fina UE-krukan. Skall bli spännande att se när den har slagit ut.

Kristina sa...

Ja, så där välorganiserat drömmer jag om, men jag förfaller rät snabbt till oordning. Fantastisk amaryllis! Tänk när den står som en bukett med blommande amaryllisar, då blir jag avundsjuk.