onsdag 28 januari 2009

En Klocka utan Klocka

Äntligen är mitt prylskåp färdigt inuti, det har hängt tomt på väggen ett bra tag. Gör jag inte en sak på direkten försvinner tiden (känner någon igen sig?)
Skåpet är ett gammalt klockfodral som jag köpt på loppis för en hundring. Det fanns inget klockverk då jag köpte det, jag såg skåpet framför mig på direkten. Som hyllor har jag beställt kantslipade glasskivor hos glasmästaren, kanske lite onödigt lyxigt och dyrt. Om du beställer glöm inte att fråga om priset innan, det gjorde inte jag och fick en smärre chock.
I skåpet som hänger i sovrummet har jag bara fina saker, smycken och krims.
Bla. finns två riktigt gamla plåtburkar som jag är extra kär i. Flickan har en så vemodig blick och mormor och barnbarnet har det så gott tillsammans. Jag tog ut dem ur skåpet då jag fotade dem. De står på en "äggetina" märkt med vårt gårdsnamn. Förr då bönderna i Götaälvdalen sålde varor till stan (Göteborg) lämnade man sitt gods i en sån här låda. Fraktsättet var ångbåt på Göta älv. Båten lade till och hämtade vid Vallers "brögga", senare kom lådan tillbaka tom eller med något som betällts från stan.
Hej fr. Koftan

6 kommentarer:

fale artut sa...

Men, vilken idé! Tokbra, hm, får man låna den om man springer på en liknade!? Jättesnyggt!

Agata sa...

Otroligt fint loppisfynd! Jag är ljusgrön av avundsjuka!! Och vilken tokbra ide att göra om det till prylskåp! Med tanke på hur mycket du sparade in på det låga priset, så är kanske det höga hyll-priset ursäktat?

Anonym sa...

Kommer ihåg när du köpte fodralet, vad underbart fint det blev! Burkarna är ju så fina så man blir grön av avund, skulle sitta fint i min samling! Kram Torprosen

Mia stickar sa...

Vilken fantasi du har! Skulle aldrig ha kommit på den iden, det blev jättefint!

Camilla sa...

Jag har ju en gamal klocka hemma som bara hänger där. Tänk om jag också skulle ta bor urverket och använda det som ett skåp med diverse prylar i hm det tål att fundera på.

Anonym sa...

Vilket fint skåp! Och fina små prylar!
Har ett tomt väggur på landet som jag tänkt göra precis likadant med. Nån gång... ;)