fredag 16 januari 2009

Vårkarusellen

Mitt i jobbet med vantarna passar jag på att presentera en kofta jag gjorde förra våren.
Kallar den Vårkarusellen, tänkte på skir vårgrönska då jag valde färgen.
Jag har använt en tråd Drops Silketweed (färg 21 pistage)och en tråd drops Alpacka (7300 lime)
Vad jag minns använde jag stickor nr 5. Skört och mudd är stickade på tvären, livet och ärmarna på vanligt sätt. Tröjan är avigstickad med rätstickad framkant. Runt halskanten sitter en fastsydd remsa stickad med enkelt silketweed. Garnblandningen gav en bra kvalitet, lite tung och matt. Karusellränderna är stickade av rester av olika garner, det viktigaste var att hitta rätt färgton. Koftan väger 530 gram
För att få ränderna att smala upptill vänder jag på mitten vid två tillfällen.
Jag har ritat av en kofta och klippt ut mönster i lakansväv och använder delarna som jag stickar efter. Tar in och ut vartefter. Syr ihop delarna med smygstygn och maskstygn.
Dess föregångare var Höstkarusellen och sen kom Vårkarusellen och till Stickameras Sommartävling gjorde jag Sommarkarusellen. Nu återstår Vinterkarusellen, jag har varit på gång vid flera tillfällen, tänker mig något vitt med bleka ränder. Men nu nalkas våren så det får bli i höst isåfall
Imorgon blir det nog en loppistur och så börjar jag dekorera vantar. Skall strax gå ner i källaren och se efter hur det gått för några av dem i tvättmaskinen.
hej fr. Koftan
Ps. Det är Torprosen som tagit de fina bilderna Ds.

14 kommentarer:

fale artut sa...

Så fin! Och vårig, du ser ut som en vacker vårstjärna, de blå är vackrast! Så trevlig fredagsupplevelse! Tack! O, vad du är duktig!

Anonym sa...

Jättefin kofta! Bra beskrivning, den ska jag försöka använda, hoppas det är ok?!
Du använder så fina färger, kul o läckert att se färg på plagg. Jag börjar bli modigare och inte välja svart, vitt o grått!!
Inspirerande blogg!!
Tack så mycket!

Anonym sa...

Bellas mamma är nog lite snurrig i karusellen, men snygga koftor gör hon. Ser fram mot vinterkarusellen!
/Bella

Anonym sa...

så fin den är!

och så bra den passar!

Mia stickar sa...

Så vackra karuseller och designat själv dessutom! Jag blir full av beundran!

Anna sa...

Helt underbar!
Vacker

Anonym sa...

Verkligen snygg. Sitter ju helt perfekt. Den skulle du kunna lansera stort! Ha en bra kväll!

Garnhumlan sa...

Snyggt!
Du har en utmärkelse att hämta på min blogg.

Efwa - Medea sa...

Så otroligt vacker. Den här modellen och färgerna gillar jag mucho.
Hej från Efwa

Höstanemon sa...

Hej!

Den här koftan gillar jag skarpt, både färgerna och modellen. Det är fint med koftor som är "kvinnliga" i modellen och det är verkligen denna!

Ha det så bra!

Mia sa...

Vilken vacker färgkombination! Tack annars för tipsen om hur man pimpar vinterjasmin, jag håller utkik i blombutikerna efter ett eget exemplar.
H: Mia

Anonym sa...

Nu är jag avundsjuk!
Maria

Camilla sa...

Koftan är så kvinnlig och helt otroligt snygg.

Ulrica sa...

Jag blir sjuk - så fin. Vill också göra... Kanske vågar jag och kan få assistans?