fredag 20 februari 2009

Mamma Koftas lilla Olle

Här är den lille Olle, visst är han rar!

Den Värmländska fårkoftan är mamman
och jag den Bohusländska tantkoftan är momman.
Nu har jag aldrig varit momma förut men ska göra mitt bästa för att klara detta. Jag vet ju att Fale Artut sköter biffen på ett utmärkt sätt och hon hjälper mig nog om jag missar något.
Mitt första uppdrag efter den lilles födsel var att ge honom ett namn. Bor man i Göteborgsområdet så sätter det ju sina spår.
Min första tanke var: Vad kan en Kofta få? Jo en liten Olle!

Det stickas inte så mycket Ollar längre, men här är en beskrivning från 1950talet
Här följer en liten förklaring av vad en kofta och en olle är. (Längre ner i texten hittar ni länken om ni vill läsa mer)

Kofta
Koftan har använts sedan 1600-talet om än i många olika utföranden. På de tiden var koftan endast något som män bar och var lång och vit och bars över de ordinarie kläderna. På 1700-talets gjordes det koftor för kvinnor och de gick till höfterna och var öppna fram och man antingen knöt eller häktade fast kanterna. Namnet “kofta” kommer från namnet “kaftan” som också är ett överdelsplagg som antingen knyts eller häktas fast på framsidan. Namnet har även en anknytning till det samiska ordet “kapta”.

Olle
En olle-tröja är grovt stickad i tjockt ylle. Den har lång ärmar och har ibland knäppning på axeln. Ollen gjordes i början på 1900-talet och blev ett känt plagg genom att en Gustav Adoft Ohlsson föreslog att den skulle användas i armén.Ollen används idag flitigt, men det är sällan den kallas för olle numera.

Här kan ni läsa mer om olika plagg, intressant och lärorikt.

hej fr Momman Kofta

2 kommentarer:

fale artut sa...

Tänk vad det känns tryggt att Du finns! Mina mungipor är väldigt nära öronen......Tack, Koftan!

Mia stickar sa...

Ja Olle var ju ett fint och kul namn! Lycka till i ditt uppdrag som momma. Du klarar det säkert galant!