måndag 9 mars 2009

En rikitgt fin present!

Den här fina lådan har Guldklimpen snickrat åt mig!

En odlingslåda för tomater till vårt växthus. Den är byggd av lärkträ som är sågat av virke från gården. Nu smider jag planer om vad som skall växa i lådan och jag har beställt frö från Runåbergs fröer. Två gamla högväxande tomatsorter, Brandy Wine och Black Sweet Cherry. Runåberg rekommenderar dem som extra goda. Framtill i lådan skall jag ha Tagetes tenuifolia en sort som blommar rikligt och motverkar sjukdomar hos tomaterna.
Jag är ingen tagetesfantast och är inte särskilt förtjust i gult så detta blir en test. Funderar också om vilken färg det ska vara på snöret som tomatplantorna ska klättra i. Just nu pendlar det mellan blå eller mörkt lila. Tror det gör sig bra mot grå vägg och grön tomatplanta.
Det ska blir roligt att testa växthuset genom hela säsongen!
Hej fr. Koftan

8 kommentarer:

fale artut sa...

Så Fin, det måste vara kärlek!
Huvvaligen vad det ska växai den! Är det läge att säga GRATTIS?!

Tant Kofta - Lotta Blom sa...

Ja det kan man säga till mig idag.
"49, det är ingen ålder på en häst" sa Lasse i servicepatrullen från funktionshinder. Sen sjöng han den finaste jamåduleva jag hört på länge. Fast han stängde dörren först så det var bara jag som fick höra.

Rosenvante sa...

Grattis. Var lådan en present?
Log för mig själv igår när jag satt inne och stickade och gubben var i garaget och fixade med sitt snickeri. Verkar vara likadant vid dig.
Hoppas du får en riktigt fin födelsedag.

Kristina sa...

Grattis! Det framgick inte igår att det var så nära förestående. Jag antar av stenläggningen att döma att detta är en interiör från växthuset? Vilken fin låda! Lycka till med tomatodlingen! Och... om tagetesen kan hjälpa tomaterna att hålla sig friska, så får väl gult duga. Jag väljer vanligen inte gult, men tycker om färgklickar som bryter också.

ANNEPÅLANDET sa...

Gratulerer med dagen!!!!!!!!!!!
Jeg hadde bursdag i går jeg. Skulle gjerne hatt det hver dag...
Jeg pleier å plante orange tagetes sammn med tomatene. Vet ikke om det hjelper mot sykdom - for jeg vet jo ikke hvordan det ville vært om jeg ikke hadde hatt tagetesen der... Men tagetes lukter vondt, og holder visst utøy (larver o.l.) borte også. Og jeg leste et sted at de stimulerer hverandres vekst - og det er i hvert fall sant - både tomatplantene og tagetesen ble dobbelt så store som de skulle ha blitt... Liker egentlig ikke tagetes, men de gjorde jobben...

The Willow Fairy sa...

Väldigt snygg låda och praktisk. Knallblått är supersnyggt i görna planteringar tycker jag. Jag önskar mig ett uterum om jag någongång vinner på triss.....

fale artut sa...

Vilken vacker vägg, och stenläggnigen, allt med sig....
GRATTIS IGEN!
Ordet är SUPIN, då tänker jag automatiskt på starkvaror, jag är lite knepig.....
Tomatsorterna ser fina ut!

Annika Odelstav sa...

Förstår dina färgfunderingar, jag undviker också gula blommor! Det finns fina röda tagetes...