lördag 20 juni 2009

Kanten nertill

Nu är både den randiga koftan och den grå bambukoftan färdigstickade och avslutade nertill.Den randiga koftan som har mossstickad hals och framkant. Jag stickar även nederkanten i mosstickning för att undvika att kanten rullar sig. Använde samma sticka som halskanten (den lite tunnare) till den för att undvika svajig kant. Avmaskningen gjordes också mosstickad, då pekar avmaskningen neråt och syns inte.
Bambu koftan har rätstickade kanter och när man av maskar av rätstickat kan man bestämma var "kedjekanten" som bildas vid avmaskningen ska ligga. Jag valde avigsidan och då maskade jag av med avigsidan mot mig. (Om man stickar rätstickning med räta maskor, om man stickar med aviga maskor är det tvärt om)
Min midsommarafton blev väldigt trevlig. Först midsommarfest vid hembygdsgården, med lotterier och tre sorters hembakt till kaffet. Därefter var vi några familjer som grillade och hade det gott i växthuset. Här ser ni fordonet vi åkte till midsommarfesten med, en traktor från 1946. En riktig goding som tuffade på så bra.

3 kommentarer:

Tomtan sa...

Frän traktor!!!! HAr du sett Gråtass????

Kristina sa...

Jag följer dina anvisningar, även om jag inte stickar. Som pedagog i ämnet är jag imponerad över hur bra du förklarar alla moment och att det finns alternativ i varje steg.
Jag hade också en bra midsommar, liknande den som du beskrev, men jag var inte på hembygdsgården ( vilket flera av gästerna var) för jag fixade med maten.
När du har tid och lust att komma och hälsa på mig kan du väl höra av dig på mailen?
Ha det bra!

Tant Kofta - Lotta Blom sa...

Kristina. Vad roligt att få så fin kritik av ett proffs som du. För er som inte vet kan jag berätta att Kristina utbildar slöjdlärare.
Om några dagar går jag på semester och jag tar mer en gärna en sväng till Tjörn.