söndag 21 juni 2009

Ärmar och ärmkil

Nu ärmstickningen igång och jag borde lära mig "magic loop" som Medea gjorde på sin olivgröna sommarkofta. Jag kör tre koftor parallellt och det börjar bli lite segt.
Då kan man pigga upp sig med att sy i knapparna. Genast blev min bläckkofta mycket roligare och nu längtar jag till att ha den på mig. Är mycket nöjd med de knapparna som är köpta hos min syster som driver Bibbis textil med sybehörsförsäljning på nätet. Jag tror det är kappknappar från 1960 talet, visst är de kultiga?
Ärmen: Om du lagt upp extramaskor under ärmen då du stickade kroppen måste du nu plocka upp maskor, samma antal som du lade upp. Enklast gör du det med hjälp av en virkrok, du hämtar upp en ögla av garnet du skall sticka med. Stick virkroken genom maskan du lade upp, eftersom det är omslag du gjort är det två öglor du ska igenom. Om du inte lagt upp några maskor kan du plocka upp 2 maskor i mellanrummet för att undvika att det blir ett hål. Plocka sen upp alla maskor som sitter på tråd och fördela dem på fyra strumpstickor.
Sticka sen runt och gör minskningar för ärmkil på samma sätt som jag beskrev för kroppen.Så här ser det färdiga resultatet ut.
Glöm inte bort att prova koftan för att se om ärmen är lagom vid. Vill du ha en tight ärm får du göra minskningar då och då nästan hela ärmen. Jag gör minskningar genom att sticka två maskor tillsammans och gör det på insidan av ärmen.
Du som vill ha rätstickade ärmar får nu sticka ett varv avigt och ett varv rätt för att få den effekten.
Heja på och hej fr. Koftan

15 kommentarer:

Efwa - Medea sa...

Klart du ska testa magic loop på ärmarna. Det är inte alls svårt!
Jag gillar verkligen din bläckblå kofta. Supersnygg och läckra knappar.
Nu ska jag få min 50-talskofta klar också har jag tänkt... inte idag förstås men så snart som möjligt.
Tack för att du drog igång det här med uppifrånochnerkoftorna!
Kram Efwa - Medea

MinaStickor sa...

Mycket arbete du har dragit igång runt om med dina uppifrån och nedstickade koftor. Detta har jag missat helt men din beskrivning hur man gör kan man alltid hitta på din blogg. Viola passar jättefint i den blårandiga. Bella kommer också att bli fin i den grå. Hälsa henne så gott när hon kommer hem!

bara Lova sa...

Är det viktigt att göra minskningar på ärmen även om man inte har gjort några ökningar innan på kroppen? Jag har stickat om hela mitt ok för det blev för litet så jag har inte kommit dit än men det kan ju vara bra att veta :)

fale artut sa...

KOFTORNAS MÄSTARE, DET MÅSTE VÄL VARA DU!
Mycket snygga allihopa!

Tant Kofta - Lotta Blom sa...

Bara Lova:
Minskningarna gör du bara om du behöver det.
Prova och känn efter.
hej fr. Koftan
Mina Stickor: Visst blir tjejerna fina. Kanske blir det en beskrivning som PDF fil också. Men först måste jag ha lite semester.(Inte från bloggen utan från jobbet)

Maria sa...

Så flitig du är som stickar på tre på en gång. De blir fina. Kul med gamla knappar!

Ing-Marie i Säter sa...

Tre på en gång!
Akta så du inte får ont i axlarna för att du får stickstress av att hjälpa oss. Jag har rivit upp en dm nedan för oket för jag gjorde lite intagningar utan att prova och upptäckte att jag borde gjort ökningar istället.
Kul sätt att sticka på och jag tror att kofta nr 2 i detta sticksätt blir enklare.
Ing-Marie

Naturlikt sa...

Vilken koftstickerska du är!!! Jättesnygga, och de matchar ju varandra också!

Unknown sa...

Men inte behöver man väl öka under ärmen om man tycker det finns "viftvidd"? Då är det bara att sätta de maskorna på en tråd och sen sticka på? Dumstickan ;o)

Tant Kofta - Lotta Blom sa...

Eldstickan: Nej man behöver inte öka om man inte tycker det behövs. det här med att plocka upp två maskor handlar mer om att fylla igen ett hål. Man kan minska det sen igen.
hej fr. koftan

Eva i Halmstad sa...

Hej och Jättetack
I dag blev jag klar med min kofta, pch den är som maken säjer den bästa jag gjort =) (tror i och för sej att han säjer de av gamal vana för att vara snäll) men den är verkligen fin, kommer att bli perfekt i sommar.
Tack koftan för att du hjälpt mej över trösklen med att välja de garner och tjocklekar jag vill och har.
Kommer garanterat att göra fler koftor på de här sättet =)
Sitter just nu och fäster trådarna, sen ska de väljas/köpas knappar och efter de blir de bilder på bloggen och Ravlery.
Tack igen och ha en riktigt trevlig sommar.
Eva.

Anna Kj sa...

Jag undrar lite över ärmarna, de känns lite pösiga och stora, har bara stickat ett par cm på dem, kommer det ändras när man stickat mer? Jag har lagt bilder på min blogg, kan du titta och ge mig ett klokt svar??

Tack för positiv ledning genom detta projektet!

Annika sa...

Vilka fina tröjor du gör! Det ser kul ut när man kommer så långt som till ärmarna. Så långt har inte jag kommit ännu! Stickar lite varje dag, men det är många maskor nu så det tar sin tid! /Annika

Jeanette sa...

Så, nu har även jag äntligen kommit igång med min kofta.
Ett underbart initiativ detta, tänk så många koftor runt om i landet du snart är "mormor" till.

Ullgarnet sa...

Tack så mycket för mönster och instruktioner till uppifrånochnerkofta! Har varit jätteskoj att vara med på detta. Tycker alla dina tre koftor är väldigt fina!