torsdag 4 november 2010

Höst i växthuset

Och citronerna är mogna, de blommmade förra våren och är nu klara att äta. Funderar på att göra lite citronmarmelad eller lemoncurd som är så himla gott.
Jag har haft min stora citron i tre år nu och den är en verklig glädje!
Så här ser frukterna ut som var blommor i våras, nästa år är de klara.
Innan jag skaffade min citron var gult verkligt fult, nu är det en fin energifärg som piggar upp mig.
Höst i växthuset, alla övervintrare är nedflyttade i källaren förutom citronen som får vara kvar ett tag till. Vi har inte haft frost inne i huset ännu så tomaterna är fina fortfarande, blommar och har gröna kart och en del mogna frukter.
med hej fr. Tant Kofta.
ps. Imorgon åker vi till Stockholm Viola och jag. På lördag blir det besök på Syfestivalen, jag går runt och kollar som vanlig besökare. Är lite ledsen över att Wålstetds inte är där, de är hemma och lagar gamla spinnmaskinen, men det finns ju mycket annat att se.
Vi kanske ses? Jag blir jätteglad om du hejar. ds.
pps. Har en mapp med kofthäften, tårtvantebeskrivningar och axelvärmare med mig i väskan dds.

14 kommentarer:

Stickgalen koloniägare sa...

Vi kommer inte att ses på festivalen för jag hinner inte med den nu.
Men jag är ju så otroligt avundsjuk på ditt citronträd!!!! Jag fick en planta av min dotter för två år sen men den är bara så död den kan bli. Vill ingenting. Bor ju i lägenhet jag så det blir lite för stor temperaturskillnad på ute och inne.
Ha de så bra på Syfestivalen.

Unknown sa...

Ha det så trevligt i Stockholm. Lemon curd är en favorit hos mig också. Skulle gärna vilja ha ett citronträd, men vet inte om det skulle funka här i mörka Småland.

Jennie sa...

Så läckert med eget citronträd!! Ska också på syfestivalen på lördag, det ska bli så himla roligt!! :)

Unknown sa...

Åh, så härliga bilder du ger oss! Lemoncurd mums! Skicka gärna en burk ;-)
Ha en skön fredag.

Kristina sa...

Hej Koftan! Long time no see! Jag ser att ditt citronträd växer och trivs hos dig. Här på Teneriffa ser man inga citroner, men massor av bananer! Livet härnere är skönt med tre stickningar! En klar tröja! Kommer på bloggen!
Kram Kristina

Lena sa...

vad underbart med ett eget citronträd!
Ditt växthus är vackert-även utan växter

Stickeri Stickera sa...

Vilken härlig färgklick i citronerna nu när mycke börjar bli färglöst. Ha en härlig helg bland garnerna.

Anna sa...

Så vackert! Gult är verkligen inte fult!

Nettan sa...

Vilket härligt citronträd! Ha det så trevligt i Stockholm. Tyvärr ska jag inte dit.

Tomtan sa...

WOW!

Anette sa...

Vilken lyckost du är som har ett så fint växthus och ett så underbart citronträd! Lemoncurd är verkligen supergott!

Sunna sa...

det var jättekul att träffa dig
ha det gott

Ängla Vinge sa...

Hihi!! Här var det en som brutalhälsade!!!

Oh, om jag visste att du hade en kofta-beskrivning med dig...
Jamen jag måste köpa en, helt klart!

Min trasiga hemsida heter: www.stinta.se (men maila min gärna, så skickar jag de korrekta filena)

Det var sååååååååå kul att få träffa dig IRL!

Följer dina äventyr med stort intresse!

/Stinta

Eva Hudin sa...

Ett så fint växthus du har. Min lilla uteplats rymmer inget sådant, tyvärr!