måndag 6 december 2010

Julklappstips: "Udd Mudd" med rätstickat skaft

Jag har uppdaterat min gamla "Uddmudd" lite grann. Den har fått en extra slät maska vid kanten och ett rätstickat skaft i den här versionen.Har stickat upp den i Royal baby alpacka, ett mjkt och glansigt garn. Jag tycker modell och garn gifter sig bra med varandra och blir tillsammans en lyxmudd. En sån man har inomhus till fint, uddarna ramar in handen fint. Jag använder stickor nr 3 och åtgången till ett par muddar är 20 gram."Udd Mudd" med rätstickat skaft
Lägg upp 35 maskor (30 är "skaftet" och 5 är mönstret). (den vita mudden har 30m, den gråblå 35m)
Använd en lintråd i vid uppläggningen så kan du sedan lätt sy ihop mudden som stickas på tvären.
Varv 1: 31 rm, 1omsl, 2rm, 2omsl, 2rm
Varv 2: 1rm, 1am, 1rm, 1am, 1rm, 2am tills, 1am,30 rm.
varv 3: 31rm, 1omsl, 6rm
Varv 4: 1rm, 1am, 3rm, 2am tills, 1am, 30rm
Varv 5: 31rm, 1omsl, 2rm, 2omsl, 2rm tills, 2omsl, 2rm
Varv 6: 1rm, 1am, 1rm, 1am,2rm, 1am, 1rm, 2am tills, 1am, 30rm
Varv 7: 31rm, 1omsl, 9rm
Varv 8: maska av 5 maskor avigt (sticka aviga maskor vid avmaskningen), 2rm, 2am tills, 1am, 30rm
Upprepa varv 1-8 tills mudden är lagom stor. Sy sedan ihop mudden med maskstygn. Trä maskorna räta mot startkanten och aviga vid avslutningskanten. Tag bort lintråden, fäst garnändar och pressa sen udden lätt med hjälp av fuktig duk och strykjärn med ullvärme. (Skaftet skall inte pressas)
rm= rät maska, am = avig maska, omsl =omslag, tills =tillsammans.
Här har jag provstickat med dubbelt lacegarn det jag har i min koffert och det skall bli mina julmuddar.
med hej fr. Koftan
ps. Idag är det mycket gamla handblåsta glaskärl i bakgrunden på mina bilder. De brukar kallas "rastarbeten" och är ofta lite ojämna i kanterna. På översta bilden ser du att det är ett härligt svaj i den ljusa och det gillar jag skarpt. ds.
pps. Ta dig en titt i kofferten så hittar du garn till både uddmuddar och bladmuddar dds.

12 kommentarer:

Iréne JB sa...

Oj, vad du "spottar" ur dej uppdateringar! Blir ju suger på att sticka muddar i all röra inför julen. Kanske får bli efter jul.

4U2 sa...

Så snygga! Lånar din beskrivning, hoppas det är OK.

StinasLoppis m.m sa...

Du gör bara så underbart fina saker är en fröjd att titta in på din blogg Ha en fin kväll // Stina

fale artut sa...

Så fina muddar, bästa Tant Kofta! Det är jättebra med muddar i kylan! Jag har muddar i arbetshandskarna också, då fryser man inte så lätt om "klönnran"
Snygga etiketter på garnet också!!

Birgitta sa...

Vilka fina muddar eller pulsvärmare. Vad bra att du lagt ut beskrivningen.
Kram Birgitta

SF sa...

Jättefina!

Sunna sa...

Tack för du påminde mig om dína fina muddar, ska göra dem på en gång,

Anna - stickande trädgårdsstudent sa...

Nu gör du det svårt för mig - Udd Mudd eller mudd med bladkant först, kan inte bestämma mig. Jättefina i alla fall!

Maritas Maskor sa...

Tack för alla fina julklappstips!
Du har en award att hämta hos mig:-)!

Anonym sa...

Tre fina att välja mellan! Vad svårt det blev.

ANNEPÅLANDET sa...

Takk for nok en finfin oppskrift! Jeg har strikket flere av den "gamle" Udd-mudden din, og de ble veldig fine. De strikket jeg i en tråd alpakka og en tråd mohair, det ble varmt, mykt, lett og deilig. Disse vil jeg strikke i silke, tror jeg. Hvis jeg ikke rekker å strikke dem før jul, strikker jeg dem etter jul i stedet.
Ha det godt!

Inger sa...

Superfina! Jag gör uddmudden till syrrans svärmor. Men finns inte du och mönstret på Ravelry så att jag kan lägga upp projektet där också?