fredag 7 januari 2011

God fortsättning och nya favoriter

Om du klickar upp den första bilden ser du att elefanten är dekorerad med "2011 Happy new year" ett så bra budskap att ha mitt i pannan! Nu är vi hemma efter vår resa till Indien, en intensiv rundresa Dehli, Agra, Jaipur och så åter till Dehli. Vi är proppfyllda med intryck, allt i ett virrvar från fantastisk prakt till stök, röra och fattigdom. Stora palats, marknadsplatser, tutande lastbilar och komockor på tork för att bli "ved"
Kommer nog att ta det lite i omgångar, men börjar att berätta att jag fått ett nytt favoritdjur. "elifants" som Indierna sa . Elefanterna mötte vi i Amberfortet alldeles intill Jaipur (som är känt för ädelstenar och hantverk). De är tjocka damer som släpar fötterna efter sig när de går så det låter tjoff, tjoff. Vi fick förmånen att besöka ett ställe där mahouter och deras damer bor och det var en höjdare. Det blir ett eget inlägg om det med några bilder som jag är mycket glad över.
Så därför var jag "tvungen" att köpa ett elefantöverkast.
Alla delar är applicerade på ett underlag och fastsydda med pärlgarn i avvikande färg så de bildar dekorativa mönster.
Med hej fr. Tant Kofta
ps. Bella: Vad tror du, kan överkastet passa hemma hos dig? ds

9 kommentarer:

Nilla K sa...

Vilket överkast! Verkligen fint, förstår att du var "tvungen" att ta med det hem. :)

Höstanemon sa...

Hej och välkommen hem!
Det ska bli så kul att läsa mer i din blogg om vad ni har sett och varit med om i Indien.
Trots att jag är en person som inte är så förtjust i djur, vilket du ju väl känner till, så tycker jag ändå att kortet på "elifantisen" som vilar sin snabel mot muren, är väldigt sött! Och täcket är jättefint - härliga färger!
Hälsningar från
Höstanemon

Unknown sa...

Välkommen hem till kalla Norden! Ska bli roligt att läsa mer om din resa. Indien lockar oss också. Överkastet var underbart.

Torprosen sa...

Välkomna hem!!Vad roligt att allt gått bra...överkastet är superfint!!Kram Torpis

Anonym sa...

Jo det passar fint!

Paradiset Kaos sa...

Välkommen hem igen!
Visst är elefanter fina djur. Jag och gubben samlar på elefanter och har ganska många. Levande elefanter har jag sett bl.a på djurparker.

Efwa - Medea sa...

Indien låter spännande. Hittade du något garn? Det är jag nyfiken på.

Maria sa...

Vilken spännande resa ni har haft! Överkastet är jättefint!

RainyNight sa...

Underbar att se att du varit på i stort sett samma platser som jag besökte för cirka 12 år sedan. Jag var på en kongress så jag bodde i New Delhi och vi åkte till Agra för att se Taj Mahal. 10 dgr i Indien gjorde att jag "hatälskar" det landet och aldrig kommer att tveka att återvända om tillfälle ges.