lördag 26 februari 2011

Stickat och maskinvalkat del 2

Nu har jag stickat och valkat provlappar under några dagar och lärt mig en massa nytt. Är det någon av er som provat och gjort någon nyttig erfarenhet som kan vara bra för oss att veta? För mig har det blivit tydligt att kanterna är viktiga och behöver extra omsorg och att uppläggningen kan bli tjock och klumpig. Dessutom tror jag att jag man lätt hamnar i att använda för tjockt garn. Valkningen gör ju att den färdiga produkten tjocknar ytterligare.
Självklart skall ett par tofflor bli tjocka och goa men behöver en väska vara så tjock och klumpig? Under första delen av "Stickat och maskinvalkat" kommer jag att visa hur man stickar ett fodral eller väska så som jag gjorde mitt Ipadfodral, som är slätstickad och saknar sömmar eftersom den är rundstickad.
Här är jag igång med en liten slät väska till Ipadens alla små anslutningskontakter och sladdar. Den skall färgas efter valkningen och det gör jag i en form i ugnen. Hur det går till får ni snart se. Garnet är Wålstedts ullgarn 4,5/2 och jag använder stickor 4,5 antalet maskor är 64.
Eftersom jag tycker mina provlappar blev så tjocka stickar jag även en väska (i samma maskantal som den vita 64 m) med ett tunnare garn, Raumas 2tr gammelserie strikkegarn nm6,5/2 och stickor 4. Använder en lång rundsticka och stickar med "magic loop". längst ner i kanten syns en tråd i avvikande färg. det är uppläggningen som sen petas bort när man syr ihop väskan innan valkning. Då får man en smidig botten utan valk.
Att lägga upp den avvikande tråd. Lägg upp med korsuppläggning, använd två olika trådar. Garnet du skall sticka med och en bomullstråd som du sen petar bort då du sytt ihop väskan.
Börja med att göra en ögla (som sen petas bort) Lägg sen upp med korsuppläggning. Ha tråden som skall bli maskor att sticka med över pekfingret och tråden som skall plockas bort över tummen.
Har är 64 maskor upplagda, vik stickan på mitten så att det är 32 maskor på varje sida,
Vänd stickan så att den sida som har "små korta efterstygn"längs kanten vänds utåt och tråden som du skall sticka med sitter i den undre stickan på höger sida.
Dra den övre stickan bakåt så spetsen precis sticker ut. Dra ut den undre stickan så du får en lång böj från rundstickan börja sedan att sticka. På bilden har jag stickat ett par maskor och sen fortsätter tills maskorna tagit slut på den övre raden. När jag är färdig vänder jag stickningen medsols och börjar om. Den övre stickan dras till baka och den undre dra ut så den får en lång böj. När du gjort så ett par varv vet du att du kan "magic loop".
Imorgon blir det en snygg avmaskning plus något mer.
Med hej fr. Koftan.
ps. Efter väskan blir det ett laptop fodral ds.
pps Hör av dig om du vill att jag ska länka till någon av dina valkningserfarenheter dds.

6 kommentarer:

Anna sa...

hej fint, men jag kom att tänka på att man kan ju använda Tootitoshs tå uppläggning, vilket betyder att man inte behöver sy.

Malin sa...

Har du provar Judy's Magic Cast-On (googla!)? Lite pillig att lära sig kanske men suveränt bra till strumptår och sånt här. Uppläggningen blir smidig och osynlig, du slipper pilla bort uppläggningstråd och du slipper sy :-)

Jag har stickat provlapp som ska få åka tvättmaskin idag. Rätt tjockt garn iofs men jag vill ha ett kraftigt stötdämpande fodral till min ipad.

Eva i Stäket sa...

En bra erfarenhet jag har gjort är att provlappar i all ära, men om du försöker upprepa tvättmaskinsvalkningen vid en annan årstid kanske resultatet blir annorlunda. Det beror hos mig på att vattnet in i tvättmaskinen på vintern är iskallt medan det på t.ex. sommaren har en helt annan temperatur. Det påverkar i hög grad hur filtat något blir!!

kråkspark sa...

Om du kollar in på min blogg så har jag lagt ut mitt bidrag till maskinvalkat!!

Linda pysslar sa...

En dum fråga kanske man hur funkar det om man stickar ett mönster på fodralet innan man valkar det, typ prickar blir de helt deformerade och oigenkännliga eller funkar det??

Eva i Stäket sa...

Små mönster blir väldigt diffusa, men stora mönster brukar fungera bättre. Men samtidigt kan långa flotteringar göra att det valkade blir bubbligt. Det är en fördel med stor konstrast mellan garnerna, för då framträder ju mönstret bättre även om materialet blir lite luddigt och mönstret ltie diffust.