tisdag 15 januari 2013

Hur många maskor skall jag lägga upp?

Att sticka en kofta uppifrån och ner är helt suveränt! 
Vet ni om att det bildats en grupp på facebook som heter "Vi stickar Tant Koftas uppifrån-och-ner-kofta. Där kan den som vill vara med och så hjälper deltagarna varandra med råd. Jag har lovat att hjälpa till vid behov och idag kom frågan om hur många maskor man som är lämpligt att lägga upp när man stickar med tvåtrådigt garn. 
Den första upplagan av häften tar slut i dagarna och jag sitter just nu och redigerar en ny. Det är några år sen den första skrevs och jag har lärt nytt och provat mig fram ytterligare i uppifrån och ner metoden.

Som ett svar på frågan på facebook får ni reda på hur jag gör när jag räknar ut maskantalet runt halsen.
1. Gör ett litet slätstickat stickprov så du vet hur många maskor du behöver för att få 10cm bredd.
Ett exempel: 24m ger 10 cm följaktligen behövs det 2,4m för att få 1cm.
2. Ta ett måttband och mät runt halsen ungefär hur stort halshål då vill ha.
Exempel: 60cm är lagom, dela 60 i 10 delar = 6cm. Halshålet är en rektangel (se bilden) och delas upp så här:
Ta två delar till varje axel= 12 cm +12 cm och tre delar till fram och bakstycke 18cm +18cm = 60cm.
I varje hörn av rektangeln gör du dina ökningar och om fördelningen görs som jag beskriver blir linjen från halsen och ner under armhålet bra och ärmar och kropp lagom stora.
3. Räkna nu ut hur många maskor som behövs när du skall starta. Axel: 12cm x 2,4 maskor = 28 (28,8) Bakstycke: 18cm x 2,4m = 44 (43) Så två framstycken med knappkant om 6 maskor, 18cm x 2,4= 44 maskor om du tittar på bilden så ligger en av de två knappkanterna dold på undersidan då de ligger omlott och för att maskantalet skall stämma lägger man till 6 maskor . 44 m + 6 m = 50 m som delas på 2 = 25 m.
4. Lägg sen upp på en lång rundsticka som är ett nummer tunnare än du sen skall sticka med framstycke: 17m sätt i markör, axel: 28m sätt i markör, rygg: 44m sätt i en markör, axel: 28m sätt i markör och till sist 17m.  
Nu är du klar och kan börja. Men innan du gör det måste du lära dig ÖH och ÖV. klicka på förkortningarna så hittar du en film. När du kan dem är de användbara i alla sticksammanhang!
Lycka till!
Med hej fr. Tant Kofta

16 kommentarer:

Marianne sa...

Det ser spændende ud. Overvejer selv at prøve at strikke oppefra og ned. Jeg glæder mig til at følge med på din blog.

Iréne JB sa...

Efter att ha stickat min första kofta så är uppifrån och ned helt outstanding. Gillar även ökningarna öh öv och använder dem flitigt även i andra stickningar.
Tack för mönster och tips!

Cecilia sa...

Det är så snitsigt, håller på med en kofta nu!

Maria sa...

Men ska det inte vara (på framstycket) 44+6=50/2=25?

Tant Kofta - Lotta Blom sa...

Hej Maria!
Visst ska det vara 25.
Tack för att du sa till, nu är det ändrat och skall stämma.
med hej fr. Lotta - Tant Kofta

mormor sa...

Hej Maria.
Jag håller på med min första "uppifrån och ner"-tröja, o jag har kört fast på ärmarna.Tycker de blir för vida. Jag gjorde en kil på bålen med ca 7/8 maskor..behöver det där...;), men ärmarna....
har du nåt tips?
Hälsningar Monika

eddy sa...

hej=) å tack! ja det blev verkligen en helt perfekt kombo. så snart du har öppet igen kommer vi tillbaka för mer garn=) fin koft-start förresten=), kram eddy

Anonym sa...

Denna FB grupp skulle jag VÄLDIGT gärna vilja vara med i!! MEN tyvärr...den går inte att hitta på FB ! :( Kan man få någon mer vägledning att komma dit??? Snälla??
Tack på förhand!
mvh/Ingrid

GNIST by Gitte Bettina Lauridsen sa...

Slik jeg har lært det finner du ant masker ved å måle i nakken (5 - 8 inces). Maskene på skuldrene er en tredjedel av dette (+/- noen masker etter kroppsfasong) og forstykket er avhengig av fasong (v-hals eller crew neck). En annen smart måte er å hekle en rad med luftmasker til passe lengde og legge opp etter den.

Carina sa...

Hej Lotta, vad kul för dig att det startat en FB-grupp. Jag har ju ditt häfte - har dock inte startat ännu. Har en beställning på kofta till en docka, kanske kan testa det till att börja med... Undrar bara om det är stora förändringar i ditt "nya" häfte?

Ha en fortsatt fin dag!

/Carina

lena444 sa...

när kommer det nya häftet
kommer det vara mycket nytt ?
/Lena

Anonym sa...

Jag kan inte heller hitta Facebookgruppen....

Tant Kofta - Lotta Blom sa...

Klicka på den blå texten där det står om facebook gruppen så kommer ni rätt.

Anonym sa...

Hej igen!!
Tyvärr så kommer man inte dit om man klickar på den blå texten! Har försökt FLERA ggr och det står att sidan kan inte visas ! Har även sökt på FB utan resultat!
Mvh /Ingrid

Anonym sa...

Nu kom jag med via helylles länk! Tack!!
Ingrid

Calla sa...

Jag vill också ha en blänkare om när nya häftet kommer och om det är mycket nytt - så man vet om man ska slå till och köpa det med. :)