måndag 29 april 2013

Jag väntar med halskanten...

I förra veckan fick jag hem ett garn till min koffert som jag är mycket förtjust i. Det är ett bomullsgarn som är spunnet av återvunna jeans; Denim cotton recycled från Lang yarn.
Jag började genast sticka en tröja "uppifrån och ner". Till min hjälp har jag en 150 cm lång rundsticka nr 5. Planerar att ha en enfärgad kant upptill men då jag startade kunde jag inte bestämma färg så jag började med kroppen direkt och stickar kanten i efterhand. För att komma åt maskorna lade jag upp med två garnändar med klassisk korsuppläggning (long tail cast on, som de flesta lärt sig i slöjden). Hade stickgarnet på pekfingret och "peta bort" garnet på tummen. När jag skall börja med halskanten petar jag bort det släta ljusblå bomullsgarnet jag haft till min  hjälp och då kommer det fram maskor att sticka med.
 Ett nytt garn är alltid ett äventyr, hur blir det och hur mycket går det åt? På banderollen säger man 500 gram garn till dam storlek medium. Hittills har jag stickat upp 150 gram. Så det verkar rimligt.
 Ytan blir tweedaktig och mjuk och jag stickar slätt, perfekt till tvstickning. Runt, runt.....
Här är färgerna som jag tagit hem, nästa tröja skall bli randig.
Med hej fr. Tant Kofta
ps. På lördag den 4/5 har jag öppen koffert här i Romelanda. På fredag den 3/5 lägger jag ut stickkit till olika sjalar och annat smått och gott har på bloggen för dig som inte kan komma. Denim cotton recycled kostar 40 kronor för 50 gram om du är intresserad så skicka ett litet mail till hej@tantkofta.se ds.

5 kommentarer:

Bim HD sa...

Just en sådan vore läge. Just vad jag skulle behöva, nu. Stickar 2r2a i massor och tom ränder. Verkar sticka till alla utom mig, och enfärgat vore en dröm... Men...
Må så grankott...
Bim HD

Futu sa...

Häftigt med återvunnet garn!

kråkspark sa...

Det verkar som du har läst mina tankar för jag har under våren letat efter bomullsgarn i jeansblått! Att det dessutom är återbruk gör inte saken sämre. Fast nu blir jag tvehågsen när jag ser att det finns så många andra fina färger! Återkommer inom kort!

Anna Martina sa...

Så mycket fina färger, gillar det orangefärgad!

Katarina sa...

Vilket fint mönster till din tröja, uppifrån och ner var ju ett perfekt tips! För att inte tala om de fina jeansgarnerna!