onsdag 11 mars 2015

En garnfärgares funderingar....

Jag är passionerat förtjust i att färga garn och har aldrig sysslat med något som är så svårt som just det och ni som känner mig vet att jag har sysslat med allt möjligt genom åren. Till det yttre är det enkelt att färga om än lite omständigt och slabbigt, mitt färgeri/husets tvättstuga är prickigt. Men att hitta rätt nyans på en speciell garnkvalitet är en konst som jag tränar på nästan varje dag och det har jag gjort i flera år nu. Förutom min praktik använder jag färgprovsböcker där jag fäster in en liten garnsnutt från varje färgning. Böckerna har blivit mitt minne och där kan jag hitta utgångspunkter i nya nyanser då jag färgar.
 Här ligger nyfångade härvor av mitt favoritgarn Filisilk (70% extrafin merino, 30%mullbärssilke 600m/100gr) som jag färgat i många olika nyanser. Jag ger ibland mina färger ett namn men använder mig inte av färgnummer och färgbadsmärkning, det blir för mycket administration och gör att jag tappar färgarlusten. Så om du köper garn av mig köp tillräcklig mängd på en gång. Några av er vet att jag kan färga igen efter samma recept och få mer i samma nyans men det tar mycket tid och from nu får ett extrabeställt garn ett högre pris.
Bästa stället att köpa mina handfärgade garner är alltid hemma i min butik i Romelanda, där är sorteringen störst. Där är öppet nästan alla torsdagar och dessutom 2:a lördagen i varje månad. Så finns webbshoppen som jag uppdaterar med jämna mellanrum och till sist mässor och stickningsevent, då jag tar med ett begränsat sortiment.
Till sist något om hur jag tänker då jag färgar. Mitt mål är att mina garner skall ge en levande som inte upplevs som fläckig. Det finns så många flerfärgade, handfärgade vackra härvor som stickade blir ett studsig yta som kan vara fin eller roligt på ett par sockor men som på ett större plagg blir alltför krävande. En del melerade garner finns även hos mig, äpplegarn och ett melerad ny kvalitet som du ser i mitten bilden. "Finheten" heter garnet (360m/100gr) och med det stickar du den absolut mjukaste ullsjalen som finns att uppnå eftersom den är spunnen av supertunna (16 micron) merinofibrer.
Om du stickar ett plagg av garn jag färgat rekommenderar jag att du stickar med garn från två nystan växelvis en bit då du skall byta nystan, då blir bytet osynligt.
Med hej och allt gott fr. Tant Kofta

4 kommentarer:

med nål och tråd sa...

Jättefina garner alltså!! Det är så roligt att läsa om dina tankar om garn, färg och livet som frilansande garnbutiksägare.

Mona sa...

Å så vackra garner och färger <3

Anonym sa...

Gud vad häftiga garner �� Måste prova att klicka hem ett par!

Anonym sa...

Vilka vackra garner, det låter väldigt roligt att färga sitt eget garn