söndag 1 mars 2009

Axelvärmare med blad

Idag har Torprosen varit på besök och vi har fikat, stickat och fotograferat. Här är en axelvärmare med bladkant. Garnet heter Najad och kommer ur mitt beredskpasförråd och det har fått en förstärkning i färggrytan. Tyvärr är bladkanten lite för stor och "karusellen" lite trång och det gör att värmaren drar upp sig lite. Åtgång 150 gram stickor 4.
Nästa gång jag stickar en bladvärmare gör jag en vändning till ända uppe vid bladkanten. Det syns tydligt var jag vänder för det blir ett litet hål då (trots att jag lyfter första maskan), men det tycker jag är dekorativt
Torprosen fotade som vanligt både värmaren och Roland.

11 kommentarer:

Kristina sa...

Oh, vad snyggt med kanten uppe mot halsen. Så långt har jag aldrig tänkt, utan jag har alltid placerat uddar i ytterkanten. Nu fick jag nya idéer inför framtida projekt. Färgen är ju också så fantastisk och den klär bäraren!

The Willow Fairy sa...

Väldigt fint och som du säger det lilla hålet är så jämt att det er ut som det skulle vara där. Söt liten linslus har du också.

fale artut sa...

Mycket fin axelvärmare, katt OCH fotograf! SÅ HÄRLIGT ni måste ha haft det! Jättefin bladkant, går ju att använda till mycket, hur blir det på en liten vante tro? GÅR det? Jättefin som halskant!

Mia stickar sa...

Jättefin! Så imponerad på löven överst! Vilken enorm fantasi du har och så fint det blir!

teresa sa...

Vad vacker den blev! Skulle vilja låna den bums...

Tant Kofta - Lotta Blom sa...

Bladbården är en favorit, men det har ni nog redan förstått. Går att använda till allt möjligt.

miaring sa...

Bedårande liten värmare och fantastiskt vacker kant! När jag stickade förkortade varv på en kofta så fick jag tipset att sno garnet om nästa maska på höger-stickan, alltså lyfta av maskan, sno om garnet och sätta tillbaka maskan igen och därefter vända på arbetet. Kanske något...

Sunna sa...

Jag skulle gärna vilja ha en sån värmare och min färg också. för övrigt skulle jag gärna vilja ha den katten också. underbar

Anonym sa...

Åh så fin!
Jag har dessutom fått äran att se dina knappvantar i verkligheten! Jättefina!!

/En kompis till Nusse

StickLena =KnitLena sa...

Första gången jag ser blad utan "stödkant". Mycket snyggt och stilfullt! Grönt är ju också så lämpligt för blad...

Dödergök sa...

Oj så vackert! Väldigt inspirerande.