torsdag 30 april 2009

Aurikel, primula aurikula

Idag har jag varit och köpt tomatplantor på Rödbo plantor och växter. (På något sätt kom aldrig mina frön i jorden, så nu ligger de i frysen och kommer till pass nästa säsong.)
På Rödbo plantor är det knöckefullt med frestelser. Mycker fint sortiment av perenner och många olika rosor, allt till mycket bra priser. Några aurikler fick följa med hem.
Jag gillar den mörka tonen på blomman och mjöligheten, det gör dem nästan levande.
Aurikler trivs på skuggig plats i lucker jord. Det har jag vid trappan in till huset och då kan jag passa på och se dem i ögonen när jag går in eller ut.
Imorgon är det en ta det lugnt dag och jag ska börja på min björkkofta. Det kliar i fingrarna och jag vill börja nu!!
Ha en fortsatt skön Valborg.
hej fr. Koftan

5 kommentarer:

SF sa...

Vilka fina vårblommor! ha en skön helg.

fale artut sa...

Vackra blommor, tack för din kommentar!!
Ha den skönt!

ANNEPÅLANDET sa...

Ja, primula må man stirre like i øyet. Jeg har noen få jeg også, men de blomstrer nok ikke på lenge ennå. Det rare er at de skifter farge underveis - fra lyserosa til cerise.
Ha en fin helg!

Garnhumlan sa...

Älskar Primulor och speciellt aurikler, som min mamma odlade när jag var liten. Tyvärr trivs de inte i min trädgård.

Kristina sa...

Väldigt vackra färger och de är så ljuvliga. Sådant trivs inte hos mig men jag har en liten rugga valiga gullvivor från mammas släktgård i Dalsland med både gula och brunröda. Jag tro de blir färre för varje år. Det är väl för surt här. Ha en skön första maj och riktigt trevligt på Kinnekulleresan.