måndag 4 maj 2009

Söta femöringar söker nytt hem

Achimenes eller femöring är en härlig och gammaldags krukväxt. Ni som följer min blogg har förstått att växter har en stor betydelse för mig .
Passionerna växlar över tid, för 10 år sen var det pelargoner och eftersom jag inte hör till de sansade var det väldigt många sorter jag hade. Sen svalnade det intresset och jag gick över till familjen gesneriace, med många olika vackra krukväxter. Streptocarpus, Sinningia, Kohleria och Achimenes. En del av dem finns kvar men nu i mycket måttliga mängder och sparar bara de finaste och mest tåliga. Jag har "bredsått" rizomer och fått många småplantor som jag inte behöver.
Så nu erbjuder jag tre små plantpaket som under sommaren blir så här fina: Achimenes "Peach Blossom", gillar att odlas hängande men kan också stöttas med pinnar.
Achimenes "Ambroise Verschaffelt" kan också odlas med stöttning eller hängande. Gammal sort från 1800talet
Achimenes "Purple King" Mycket rikblommig 1800tals sort.

Paketet innehåller 5 plantor av varje sort som sen blir 3 blommande krukor om du pysslar om dem lite. Till hösten vissnar plantorna och du har nya rizomer att plantera till våren.
Gå in här om du vill läsa mer. Pris 120 kr inkl porto. Maila till tantkofta at hotmail.com om du är intresserad.
Hej fr. koftan
Ps.Nu är jag väldigt svag för medelhavsväxter så det blir nog en olivplanta när jag åker till blomsteraffären nästa gång Ds.

6 kommentarer:

EvaL8 sa...

Hej! Nu finns det en bild på ALLA möss.Vackra blommor. Min mamma har odlat femöringar varje sommar. Jag har inte så gröna fingrar.

Kristina sa...

Så fint, nu har jag dem på bild också! Tack än en gång!
Kram Kristina

fale artut sa...

Jag pratar vackert med mina "småttingar" varje dag! Tack!

Rosenvante sa...

Oj hade nästan glömt bort de där blommorna. Odlade sådana när tjejerna var små. De är jättefina.

Ywonne alias Ywwee sa...

Hej.
ramlade in här hos dig.
Tänk vad dessa blommor är underbara.Är en samlare på alla dessa sorter av gesneriacear.

Ha en bra dag

Ywonne

Unknown sa...

Hej.
Finns möjlighet att köpa femöringar? Har sökt men ej lyckats när mina "knölar" vägrat komma igen
Vill så gärna a denna underbara blomma.