onsdag 6 maj 2009

Vad vore livet utan väskor

Jag gillar väskor av alla de slag, särskilt såna som är lite roliga och ovanliga. Under en period hade jag inte portfölj i jobbet utan en badväska i plast med tryckta rosor i bjärta färger. Den var mycket praktisk, rymde en massa och tålde regnskurar. När den nästan var utnött fick jag tre nya i present av en grupp glada förskollärare (så jag inte skulle bli utan). Jag har också en handväska som ser som en vattenkanna, den har magiska krafter och när man blir vattnad av den växer man extra fort.
När vi var på Kinnekullerundan i lördags hann vi med ett loppisbesök också. Vi besöke ett snitsigt ställe med vävstuga och antikhandel i kombination. När jag stod där och spanade kom Torprosen med den här fina väskan. Efter en stunds övertalning fick jag överta fyndet. Tack snälla Torpros.
Nu är det så att det är spännet som är fyndet. Det är i mässing och märkt E.Amrén Jämtslöjd 1935. Ser ni hjärtat, hur rart som helst!
Här ser ni en väska som jag använt så länge så den nästan blivit lite för sliten. Jag har loppisfyndat en massa tunna ryagarner i många fina färger. Sen har jag sytt petit point (halva korsstygn) på en botten som man syr långstygn på i vanliga fall.
Det är enkelt och roligt att jobba med tekniken. Jag räknar inte utan syr direkt på väven och följer linjer som jag ritat upp.
Tanken är nu att jag ska göra en petit point väska med det fina spännet med hjärtat. Men först har jag en del som ska göras färdigt (känns det igen eller) och jag får nog gå och grunna ett tag på vad jag ska ha för mönster och i vilka färger. Men det är ju en trevlig syssla.
Hej fr. Koftan

15 kommentarer:

Pixi sa...

Jäättesnytgga väskor! Vad kreativt!! Säger detssamma ,vad e livet utan väskor??INNEHÅLLSLÖST!!HAHA!! =)

Ullfull sa...

Vilka fina väskor, inte bara koftor..!!

Pia sa...

Den väskan var jättefin...!!!!

fale artut sa...

Superfin och fin kvalitesort! Jämtland i ett nötskal!
Dina andra väskor är jättefina, det ser så lätt ut när du beskriver!

Call design sa...

Kan inte få för många väskor och dessutom så vackra som dessa, spännet är ju bara ett superfynd!

Torprosen sa...

Passa dig så att jag inte ångrar mig!, nä jag vet att du kommer att göra något med den som jag aldrig hade kunnat, så väskan kom till rätt person. Kram Torprosen

Kristina sa...

Jag såg ju spännet, som var jättesnyggt och nu när jag ser Hej-väskan så förstår jag att du kommer att göra något riktigt snyggt! Ha det bra!

ANNEPÅLANDET sa...

For en superflott messingspenne - og for en snill Torprose! Og så morsomt med Hej-vesken - man må jo bli i godt humør av den! Skal bli spennende å se den nye vesken du skal lage.

Monica Hansen sa...

Så fina väskor:)

jag är också tokig i väskor och har alla möjliga olika sorters..

Paradiset Kaos sa...

Jag gillar din Hej-väska. Det kan aldrig finnas en likadan.

teresa sa...

Håller helt med om spännet - underbart fint. Det är annars väldigt svårt att hitta fina väskspännen. Men nu förstod jag ju var man ska leta, på loppis alltså...

frisky frog sa...

Spännet på väska 1 är bara sååå fint. Själv kan jag inte låta bli att köpa väskor med just liknande spännen. Tänker att jag en vacker dag ska göra nya påsar till dem alla...

Anonym sa...

Blev jätteinspirerad av din HEJ-väska. Nu när jag har tillgång till en expert måste jag fråga: Måste man sy petit point på diagonalen?/ Tina

Tant Kofta - Lotta Blom sa...

Hej!
Hej väskan är av egen design.
Det är väldigt roligt att sy petit point det går fort och man syr på diagonalen uppåt och neråt.

Pia Johansson sa...

Va schysst med bokstäver, väldigt mina "tant-kofta-bokstäver" också. Inspirerande. Jag har så mycket konstiga garner jag inte vet hur jag ska hantera...