onsdag 10 juni 2009

Andra halvan av oket

Börjar med ett ekorrkorn idag, lite blomsterfägring får vi ha också. Här har regnat som sjutton och hela trädgården dryper av vatten. Hur går det för er? Jag har förstått att flera av er kämpar hårt och jag går och klurar hur jag skall förbättra beskrivningen. Men fortsätt att ställa frågor och heja gärna på mig lite ibland också.Nu kommer del två av oket och när du gjort det är det bara enkel stickning som återstår. Trösta dig med att starten är värst, sen blir det bara lättare och lättare. I inlägget om halshål försökte jag beskriva något som blev lite rörigt så nu gör jag ett nytt försök.
På bilden ser du två halsmallar, det övre är det som jag jobbar efter. En öppning som är lämplig när man stickar rakt och inte rundar av som man brukar göra med halshål. Det nedre halshålet är anpassat så att om man lägger ökningarna precis jämnt och lika på alla ställen så blir bålen lagom stor och ärmarna lagom vida. Men hur blir halshålet? Inte alls snyggt enligt min mening. Jag tror att de flesta av er gjort ett halshål som liknar det övre och då måste sista delen av okets ökningar göras lite annorlunda.
De grå strumpstickorna markerar där jag stannade för några dagar sen. Då mätte jag att ärmarna hade blivit 28 cm breda och jag vill ha dem ca 35 cm nere vid armhålan. Ryggen och framsidan var 35 cm breda och dem vill jag ha lite drygt 50 cm breda när jag ska dela på stickningen. Ärmarna ska med andra ord växa med 7 cm och fram och bakstycke med 15 cm. Hur får man till det? Jo, jag har fortsatt med samma ökningstakt på fram och bakstycke som jag gjorde på första delen av oket, men minskat farten till hälften på ärmarna. Där har jag bara ökat på vart åttonde varv. Du kan se hur effekten blir om du jämför den rödrandiga polkakoftan som blev för smal i livet och den breddade blårandiga koftan. Jag har markerat med en gul strumpsticka för att du ska se bättre.
Mitt råd till dig nu är att du plockar över maskor på en extra rundsticka (eller tråd) så du kan platta ut oket och prova det. Mät sen och gör en uppskattning över hur du behöver öka fram till delningen av oket då det ska bli ärm och liv. Min erfarenhet är att jag ofta tror att det är en kortare bit kvar att sticka än vad det är. En hjälp kan vara att lägga en tröja eller kofta under som mått då du provar så du får ett tillräckligt djupt ärmhål. Om du stickat färdigt och ändå tycker stycket blir för smalt finns ett litet knep till som jag kommer att berätta om på söndag då nästa avsnitt kommer.
Ni kanske tycker att det blir lite långt att vänta men jag ska hälsa på släkten och fira en student på fredag och lördag. Men frågelådan är öppen hela tiden och jag ska försöka svara så fort jag kan.
Med hej och goda tankar från Koftan

27 kommentarer:

curiosa´s stickerier sa...

Heja Kofta, det blir en jättefin kofta vi sticker

Unknown sa...

So far so good! ;o) Bra mönster...

Anette sa...

Innebär den minskade ökningsfarten på ärmarna att jag ökar var 4:e varv på tex framstyckesidan-stickar 2m- men ökar bara var 8:e varv på ärmsidan??? och ska man sticka oket ca 10 cm till???

Tant Kofta - Lotta Blom sa...

Anette: ökningen är densamma som innan på fram och bakstycke men ärmarna stickas och ökas bara vart åttonde varv. men du måste mäta lite på ditt stickade ok och på dig själv för att se vad som är lämpligt för dig. Ärmhålets djup måste du mäta dig fram till. Jag vågar inte ange ett mått eftersom vi är så olika i våra kroppar.

Unknown sa...

Først vil jeg takke deg fordi du er så flink og fører en hel gjeng med deg gjennom mønsteret. Jeg meldte meg på igår og synes dette er kjempegøy. Har vært inne på bloggene og sett på de utallige ulike jakkene. Det vil bli spennende. Takk :-)

bara Lova sa...

Ja äntligen! Har väntat på det här hela dagen

AnJa sa...

Tack Koftan! Det kliar i fingrarna att få fortsätta, men nu ska jag vara lika smart som Fale... Jag ska sitta lungt och rulla tummar tills alla "dumma" frågor har kommit från andra, då slipper jag själv ställa dem :-) ;-) Skämt åsido, detta är verkligen jätteskoj att göra tillsammans med Bästa Fröken Kofta och alla glada stickerskor! Heja oss!

Tomtan sa...

HA det så JÄTTE TREVLIGT i helgen!!! NJUT!!!! JAg tar med mig "koftan" till Härliga Härjedalen!

in-knit sa...

Kul det här!
Jag tar med min till Dalarna dit jag åker på fredag!
Ha en skön helg!

Ulrica sa...

Sorry men jag fattar inte ökningstakten... om den har varit sdåhär i 10 cm
v.1 (rätsidan) öka 8m
v.2 (avigsidan) ingen ökning
v.3 öka 8m
v.4 ingen ökning
v.5 öka 8m
v.6 ingen ökning
v.7 ingen ökning
v.8 ingen ökning

Hur ska den vara nu?.
Är det bara ökning vart 8:e varv...

Och en sak till när du mäter ärmen då mäter du nederst mellan ökningarna?

Annika sa...

Hej Koftan och ni andra! Det här är jättekul! Jag har aldrig stickat uppifrån och ner förut så det är en ny erfarenhet. Har precis börjat att sticka och ökar nu maskor enligt ditt sätt vilket är jättebra, mycket bättre än vad jag gjort tidigare. Det var stor hjälp att titta på dina två filmer om ökningar till höger och vänster. Tack snälla för att du ordnar det här åt oss! Hälsningar från Annika P

annas alster sa...

Hej!

Här kommer en frågvis som är inne på försök nr 2. När ärmarna ska ökas med hälften så många cm som livet, borde det inte ökas på vart fjärde varv på ärmarna då? Hm. Fattar inte... fortsätter man med kroppens ökningstakt: öka i 3 räta varv, stick fjärde räta varvet vanligt?

annas alster sa...

Just det en fråga till: I en kofta som växlar rät och slätstickning, tycer du man ska slätsticka maskorna emellan raglanökninagrna?

Tant Kofta - Lotta Blom sa...

Anna: Jag får svara dig att du har rätt när det gäller att räkna. Men vitsen med den här koftan är att man kör lite på känn och provar sig fram. verkar det för smått ökar man och för brett gör man ingenting. Ökningarna är osynliga så det behöver inte vara symmetriskt och helt jämnt placerat.
Om slätstickning mellan rätstickning.En smaksak, det kan vara en snygg effekt om man gillar det. det kan också vara en hjälp att hålla reda på raglankanten. Men vill man inte står man över.
hej fr. Koftan

Naturlikt sa...

Det här är verkligen den bästa beskrivningen på kofta! Jag är SÅÅ tacksam att du delar med dig av den!! Tusen tack från Lina!

fale artut sa...

Jag har ingen fråga! MEN JAG ÄR DJUPT IMPONERAD AV MIN FALE-KOFTA SOM DU HAR STICKAT MED HJÄLP AV EN "MORMORSKOFTA! OCH EN TRÖJA SOM ÄR SLITEN TILL FÖRINTELSENS RAND!
DEN PASSAR PERFEKT!! oCH FÖR MIG ÄR DET POÄNGEN MED DETTA SÄTT ATT STICKA! NÄR VI VÄL KOMMER PÅ TEKNIKEN KAN VI ROA OSS HUR MYCKET SOM HELST MED OLIKA VARIANTER. MEN VI GÖR INTE OM FRÖKENS LILLA "OJDÅ", VI HAR LÄRT OSS ATT PROVA!!
Det är super att många frågar för man lär sig lite hela tiden och du svarar så bra!
Du är en perfekt Fröken, mycket tålamod, pedagogisk, uppmuntrande och kunnig!
En skön helg önskar jag dig!
Hurra för KOFTMAFFIAN!

ANNEPÅLANDET sa...

Hm, hva mener du med "ärmhålets djup" - er det det samme som antall cm rundt ermet?

Eller skal det legges opp noen masker under armen (mellom oket og selve bolen) etterpå?

Froding sa...

Hej!
Det funkar inte alls för mig som drar XL eller XXL, man måste redan i starten veta antalet varv/cm för att kunna få till ökningen. Att starta den på andra halvan räcker inte. Jag skulle behöva öka på VARJE varv för att få det antal maskor jag behöver. Vad som jag måste veta är hur många cm det skall vara ner till ärmhålet och beräkan alla ökningar från början. Det måttet anger ökningen och den missas nu på stora storlekar om jag fattat galoppen!!//Marianne

Tant Kofta - Lotta Blom sa...

Annepålandet: Armhåletdjup= sträckan mellan halskanten och stället där oket ska delas och blir till bål och ärmar.
Marianne:
Kanske mitt sätt att sticka pasar sämre på olika storlekar. Jag har bara stickat i medium. Passar oket efter 10 cm, det är vikitgt att prova. Gör det det kan jag bara ge dig rådet att öka på varje rätt varv både på ärma och fram och bakstycke. Ökningstakten är det bara du som kan se hur den ska vara. Och det gör du genom att prova och mäta. Samma sak är de med ärmhålet, det är du som avgör när du det är dags. Enklast använder du en tröja som mall.
Hej fr. Koftan

Anonym sa...

Nu har jag börjat och tänkte läsa lite på alla inlägg. Då hittar jag det här!

Vonnponna: Du ska göra 8 ökningar på varje varv. En på var sida om de släta maskorna.

Men jag ska ju bara öka på framstycket. Det blir väl 2 ökningar på varje varv
eller 4 då om jag gör på varje sida om raglan kanten. Dags att repa upp...

annas alster sa...

Hej anonym! Du ska öka 8 gånger på räta varv, och inget på aviga, det har inget med fram och bakstycke att göra. Har jag förstått. En korrekt tolkning av ökningarna finns här ovanför i kommentarerna.

Anna

Stick-kine sa...

Idag ska jag ta itu med andra halvan av oket. Bra tips att lägga oket på en av de egna koftorna som är "lagom". Lätt att se hur ökningarna ska ske. Stickar man raglan nerifrån och upp brukar man ju maska av först vart 4:e v 3-4 ggr och sedan varje varv, måste nu tänka "baklänges" - det är spännande! Kul läsa alla kommentarer. Sticka lugnt./Kine

zandrama sa...

Hej!

Jag tycker det är jätteskönt att inläggen kommer med några dagars mellanrum för då hinner man komma ikapp hyfsat om man är som jag. Dvs stickar långsamt, och dessutom hoppade på sent.

curiosa´s stickerier sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
curiosa´s stickerier sa...

Ha en riktig trevlig helg.
Det är bara bra att vi inte får fortsättningen förran på söndag, slipper vi att stressa!

Mia stickar sa...

Nu tar jag stickningen med till Norge. Du är toppen Koftan! Ha det så bra, hoppas solen kommer och skiner på dig!

Stitchordie sa...

jag är så glad att jag gick med i detta! mycket bra beskrivningar, och som sagt det hjälper att läsa andras frågor och svar. ha en underbar helg! längtar till söndag!