fredag 12 juni 2009

"Ärmhålets djup" och linjen från halskanten

För att underlätta för er visar jag min randiga kofta som snart har ett färdigstickat ok.Är man osäker på hur stickninen utvecklas är det allra enklast att se det genom att prova oket.

Linjen som går från hörnet i halskanten och ner under armen var det jag kallade "ärmhålets djup" i förra inlägget. För att se om du har gjort oket i lagom storlek för dig nyper du ihop bakre och främre raglanlinjen och känner efter. Min kofta är inte riktigt klar, det återstår någon rand annars blir koftan för snäv.
Ett råd: Håll inte på och räkna varv så mycket, kör mer på känn och prova er fram. Eftersom ökningarna görs osynligt behöver de inte ligga perfekt.
Ett förhandstips: Om man inte får till bredden på koftan genom ökningar i raglanlinjen kan man lägga upp några maskor under ärmen. det visar jag mer om på söndag.
Den här delen av koftan är seg att sticka, massor av maskor, vi stickar ju fem delar på en gång.
Kämpa på!
Ses igen på söndagkväll då vi delar upp stickningen i kropp och ärmar.
Heja, heja från Koftan

15 kommentarer:

curiosa´s stickerier sa...

Jättebra. Nu vet vi ju precis hur vi skall mäta. Du är toppen kofta. :-)))

Unknown sa...

Det var så bra. Jeg var inne på siden og fikk forklaringen. Det var akkurat det jeg hadde hatt i hodet og alt la seg på plass.Nå fortsetter vi med godt mot. Ha en god helg :-)

Stitchordie sa...

mycket pedagogiskt och bra för en som aldrig stickat kofta/tröja tidigare. längtar till söndag!

ANNEPÅLANDET sa...

Takk igjen for fin oppklaring!
Du er en dyktig pedagog - og som du sikkert har skjønt, har du en entusiastisk, om enn litt masete, tilhengerskare!

Kos deg med familien og ha en finfin helg! Her pøser regnet ned - og hagen blir så fin og grønn. Men jeg fryser - så jeg gleder meg til koftan blir klar! Hvem skulle vel trodd det skulle bli en SOMMERkofte... ;-)

Tusse Fox sa...

Oh, hjälp vad jag blir sugen på detta!Vad tror du om tvåtrådigt ullgarn från Mojärv?
Blir det "stickigt" och varmt?

Naturlikt sa...

Jag håller på tvåtrådigt och stickigt! Det har jag själv valt :)

AnJa sa...

Det här är sååå roligt och du är en toppenfröken Tant Kofta!! Jag blev jätteglad över detta inlägg som gör att jag fattar precis :-). Nu har jag bara en rand kvar tills det är dax att dela på kropp och ärmar. Ha en jätteskön helg så ses vi igen på Söndag.

Ullgarnet sa...

Jag tycker det här är otroligt bra och spännande. Jag hade inte tänkt vara med för jag har massor av andra stickningar på gång, mest koftor, men jag kunde bara inte låta bli. Min blog ligger på ullgarnet.blogspot.com om du vill lägga upp dem. Jag inser att jag antagligen är för sent ute.

Rosenvante sa...

Hoppas du får en fin helg Kofta. Hörs på söndag.

fale artut sa...

Tack för den fina presenten! Underbara knappar, kommer att lyfta UON-Koftan till oanade höjder! Du är en riktig Pralin!

Granängeln sa...

ska man forts. med att hoppa över var 3:e ökning
Linda

Skarvtjärns Greta sa...

har du en samlad beskrivning? Kul idé

Paulina sa...

Hej!
Som den slarver jag är läste jag inte ordentligt och har ökat på vartannat varv hela tiden istället för 3 ggr i rad och en utan.

Hela grejen ser nu ut såhär; (siffrorna inom parentes är de jag ska uppnå och de utanför är de koftan är i nu)

ett framstycke med kant; 16 cm (23 cm)
axel; 24 cm (32 cm)
rygg; 34 cm (40 cm)

och jag har stickat 8 cm. Hur löser jag det hela bäst? Ska jag börja med att öka på vartannat rätvarv? eller ska jag fortsätta som jag gjort? eller börja med inga minskningar på vart fjärde varv? fast om fyra varv har jag tio cm typ. knasigt värre. vad tror du?
tacksam för hjälp. mvh lillstickan

Tomtan sa...

Har en bit kvar dit... men jag läser och lägger på minnet!!!

Tant Kofta - Lotta Blom sa...

Paulina:
Prova oket och se efter hur raglan raden ser ut. Helst ska den gå från hörnet på halringningen och ner i en linje under armen. Om det verkar som det pekar för mycket utåt har du ökat i för snabb takt antingen börjar du om eller så minskar du ökningarna till vart 4de varv eller så. Det är svårt att ge råd då man inte ser.