tisdag 9 juni 2009

Några svar på frågor

Inför morgondagen då det kommer ett nytt steg i "uppifrånochnerkoftan" ska jag försöka svara på frågor och göra några förtydliganden med förhoppningen att förenkla för er. Hoppas att en del frustration kan lätta. Det var det här med fram och baksida av stycket (och inte koftan) som villade bort er tror jag. Nu använder jag rätsida och avigsida . Ursäkta det var inte meningen!
Halskant: Jag gav ett förslag till storlek på halskant som jag tror kan passa de flesta. Men ska du sticka till ett barn eller har storlek large kan det vara för litet eller för stort. Jag gick och klurade hur jag kan hjälpa er att få en lagom storlek och kom på att man kan göra en mall. Jag har använd baksidan av ett konferens A4block och ritat 3 cm kant runt om och klippt ut.
Här har jag gjort storleken jag rekommenderade 13x20 cm. Om du skall sticka till ett barn kan du nu prova direkt på halsen och sen få bra mått att utgå ifrån. (Den rektangulära A4 formen är ger en bra balans mellan ärm och bål)
Några av er skriver i sina bloggar att halskanten verkar stor. Flytta över stickningen på två rundstickor och prova runt halsen så vet du på direkten om det blir bra. Glöm inte att sticka halskanten med ett nummer mindre sticka, den ska vara fast och hålla till! När du mätte ditt stickprov kanske du lite för generös vid mätningen. Stickningen sträcks ju ut på bredden då du har ett plagg på dig.
Halskant och fördelning av maskor. Nu jag beskriver fördelningen på den enklare raglanökningen den som är ljusblå på en bild längre ner i bloggen. Maskantalet är: bakstycke 30 m, axlar 19 +19m, framkanter 15+15m, en framkant 6 maskor = 104 maskor.
Det kan låta mycket men det är ju en hel kofta på en gång som vi stickar. Fördela maskorna och sätt markörer efter att du stickat ett varv då är det lättare hantera dem.
1: framkant 6m, 2: framstycke 15m-3m (som lånas till framkant) =12m 3: axel 19m 4:bakstycke 30m 5: axel 19m 6: framstycke 15m-3m= 12m 7: framkant 6m
Du stickar sen med ökningar på koftans rätsida (framsidan av stycket) 8 maskor under ett varv 2 ökningar vid varje "hörntråd". Hur du gör kan du se längre ner i bloggen. Avigsidan (baksidan av stycket) stickas utan ökningar. Du gör ökningar 3 ggr i rad på rätsidan, den 4e gången gör du inga ökningar. (detta för att förhindra att koftan blir för vid). När du stickat 10cm får du vänta på nästa inlägg.
Knapphål: Du börjar med ett knapphål vid halskanten och sen gör du knapphål där du tycker att det passar. På den randiga koftan lägger jag dem i mitten av en mörk rand. Ett knappalternativ kan vara att ha knapphål till du börjar på bålen (då vi delar upp i kropp och ärmar) och sen låta koftan vara öppen.
Dragkedja: Jag har inte så stor erfarenhet av att stivka med dragkedja, jag tror du gör som vanligt men hoppar över knapphålen. är det någon av er andra som kan ge ett gott råd?
Sticksätt: Någon frågade om koftan går att rätstickas helt och håller och den här koftan kan stickas med vilket sticksätt som helst. Det som är kruxet med rätstickning är att oket och bålet är lätt att sticka för då sticka man fram och tillbaka räta maskor hela tiden. Men ärmarna stickas runt och då gör man ett rätt varv och ett avigt för att det ska blir rätstickat.
Det var allt för idag nu ska jag läsa i era bloggar för det är spännande och se hur det går.
Fråga om du undrar Hälsar Koftan

17 kommentarer:

Stick-kine sa...

Har kommit några cm och ska ta ett foto. Om man ska sy i blixtlås, behöver kanten bara vara 2-3 räta m. Kan också räcka med 1 rät m då man innanför den syr i blixtlåset med efterstygn. Har provat!Kul att det är så många som är med!

AnJa sa...

Hej KoftFröken :-). Som jag skrev i ditt förra inlägg har jag bara ökat 4 maskor vartannat varv, virrade ihop baksida och avigsida... Men jag tycker den ser bra ut bak. Kan det funka om jag börjar öka rätt nu eller borde jag repa upp????

AnJa sa...

Äh, vad sjutton. Det känns bättre att börja om :-). Det är ju inge kul om man vet att man gjort fel. Och nu har jag ju något roligt att göra tills i morgon.

AnJa sa...

Ooops, är det bara jag som inte fattar? :-). Två små frågor till; Osynlig ökning åt höger resp. vänster, ska de vara olika i de båda exemplen med två resp. fyra maskor mellan eller har tryckfelsnisse varit framme? Du skrev att man skulle börja i olika ändar av koftan när man byter färg för att bara få en tråd att fästa i varje sida. Om jag då har stickat ett rätt varv, byter färg, och ska sticka ett avigt varv, ska jag då istället börja från andra hållet och göra ett rätt varv igen? I så fall blir väl ökningarna ibland på ojämna varv?

Tant Kofta - Lotta Blom sa...

Hej Anja!
Det är två olika sätt att öka i de olika beskrivningarna följ den enklare. Gör bara ökningar på rätsidan, det gör inget att du tappar takten lite när du byter sida. Att hoopa över en öning då och då är ok så inte koftan blir för vid.

Catarina sa...

Tack för detta klargörande inlägg.
Nu har det verkligen klarnat till i "siraps-träsket" * ha ha*

Nu är jag igång.

Tomtan sa...

Det var väl det jag trodde ;-)

Missen sa...

Hej!
Vad du förklarar bra, i kväll börjar jag, Vilket tålamod du har
//Marie

fale artut sa...

Mycket fint upplagt!
Så bra att alla ställer så bra frågor, jag har klarat mig på det än så länge.......
Jag tycker att det här går Fale Fint, Fröken! Heja!

Rosenvante sa...

Håller helt med fale artut, man är så glad för alla bra frågor så man kan jobba på. Mycket bra förklaring och verkligen pedagogiskt upplagt detta inlägg.
Hörs i morgon

Linda sa...

Hej!

Jag kastar mig oxå in i det här det verkar roligt så lägg till mig på listan!

Marias stickning och läsning sa...

Tack för dina pedagogiska förklaringar. Tror inte jag just nu behöver formulera ytterligare frågor, det är httills någon annan som hunnit före.
Har stickat 5 cm och är helt på det klara över att halskanten blir för vid trots mindre stickstorlek och flera mätningar. Nu skall jag göra en mall efter din beskrivning och sen börja om.

annas alster sa...

Hej koftan!

en fundering bara. Du lånar tre maskor från varje framstycke till framkanten, men jag har sex maskor fler på det ena framstycket. Det blir kanske heltokigt? Jag tror jag missuppfattade dig i ett tidigare inlägg.

Tant Kofta - Lotta Blom sa...

Hej Anna! det är nog jag som förklarat tokigt. Hoppas du blir hjälp av fördelningsförklaringen från idag. Om du stickar med ett tunnt garn och har många maskor på framstycket kanske det inte syns att du har några maskor för mycket. Men om du har ett tjockare råder jag dig att repa upp och börja om.

Anette sa...

Hej.
Nu är allt Solklart. Du är verkligen bra på att förklara. Tack för att du tar dig tid att dela med dig av dina kunskaper.

AnJa sa...

Lite kul statistik. Nu har 34 stickerskor skrivit in sig i "Uppifrånochnerkofta Knit-a-long" på Ravelry och en del fina bilder har börjat ramla in. Hittills representerar vi 5 länder! Sverige, Norge, Pennsylvania, Finland, Frankrike. Hoppas fler som är med och stickar går in i gruppen. Det är ett roligt och enkelt sätt att få se bilder på de olika underverken.

Anonym sa...

Oj oj, är jag försenad nu? Skall man mäta 10cm från halskanten eller 10cm med halsringningen inräknat?

Hur har ni andra gjort?

Maria Li