söndag 14 juni 2009

Kroppen

Här har jag delat upp koftan i kropp och ärmar och börjat sticka efter en mätning för att kolla att det var lagom stort.Uppdelningen gjorde jag genom att sticka ett framstycke. Plocka upp ärmens maskor på en virkkrok (som jag gjort ett stopp på med hjälp av en "tejpklutt") och sen ta en dubbeltråd som jag drog igenom maskorna med hjälp av vikrkroken. Jag delar styckena i mitten av de två "raglanmaskorna"
Jag vill ha en liten ökning under ärmen för att få koftan lite mindre snäv under armen. Det gjorde jag på min "Falutröja" som du kan se på bilden nedan.
Nu kan du välja 3 olika alternativ:
1.Ökning som jag nu kommer att visa
2. Ökning som fortsätter ner i sidan på koftan, det är bra om man vill ha en vidare kofta och om man inte fått till en tillräcklig bredd på oket.
3. Ingen ökning alls, koftan passar bra och jag vill inte krångla till det.
Om du väljer alternativ 1 eller 2 lägger du sen upp ett antal maskor på stickan med hjälp av halvslag. Jag lade upp 7 maskor vilket motsvarar ungefär fem cm. Hur många du ska ta gör du en uppskattning av själv.
Fortsätt sen att sticka ryggen och då du kommer till den andra ärmen gör du på samma sätt som med ärm ett. Sticka sen andra framstycket vänd och sticka framstycke, ev upplagda maskor, bakstycke, ev upplagda maskor och framstycke. För att var helt säker på att det är lagom rekomenderar jag att du nu delar upp stickningen på två stickor och provar en gång till innan du fortsätter med kroppen.
Om de nu verkar bra fortsätter du bara fram och tillbaka. Glöm inte bort knapphålen. Om du tycker att du behöver öka vidden kan du det med osynliga ökningar i sidorna med jämna mellanrum. Om du gjort ökningar för att få en rymligare ärm( som jag) gör du minskningar på båda sidor om de ökade maskorna, jag föreslår med 4 varvs mellanrum. Det kommer jag att visa på bild i bloggen imorgon.
Sticka lugnt! Hälsar Koftan
Ps. Om man inte frågar får man inget veta. Ds.

14 kommentarer:

Sunna sa...

Du är så himla duktig, bra jobbat! Och tack för allt arbete du lägger ner på oss "koftans vänner"

miaring sa...

Rysligt snygg kil det blir, under armen. Det verkar vara bra för rörelsefriheten - leve den!Jag stickar min kofta just nu i teorin, den finns endast i mitt huvud, än så länge...

AnJa sa...

Välkommen tillbaka Fröken :-) Hoppas du har haft en skön helg. Det ska bli roligt att fortsätta sticka men först skönhetssömnen...

Efwa - Medea sa...

Vad du är duktig och vad fint det blir. Vilket otroligt jobb du lägger ner!! Tack för det. Snart är jag nere vid ärmhålet på min ljunglila kofta. Får se om det blir något stickat i sängen innan jag somnar.
Hej från Efwa - Medea

Bente sa...

Hinner inte med ,stickningen är ju urseg nu ,har väl gjort lite mer än halva oket. Ett varv tar evigheter.
Mycket bra instruktioner och illustrationer ,tack för dem .Speciellt ärmkilen var ny för mig.

maria e sa...

Tack för dina tydliga bilder.
Ang maskor under ärmen så kan man gärna lägga upp fler, för rörelsefriheten. Dessa maskor minskas sedan varannat till vart fjärde varv, dvs en ärmkil. Samma minskning görs sedan på ärmen, varannat varv.
Jag har tidigare stickat ett antal tröjor, nedifrån och upp, och det här koftan är samma tänk, fart tvärtom.

EvaL8 sa...

Hoppas det går bra för alla uppåner-stickare. Du gör ett jättebra jobb, tant Kofta. Mitt halshål blev lite stort men blev mycket bättre när jag virkade en kant.

Tomtan sa...

Måste ta tag i mätningen.... Hade inget måttband i stugan och tumstock kändes inte som ett alternativ... *ler*

Kristina sa...

Hej Koftan! Jag känner mig verkligen utanför nu när alla stickar med i din KAL. Det ser verkligen pedagogiskt väl utarbetat ut, och kommentarerna tyder också på det.
Ha det bra! Kristina

The Willow Fairy sa...

Fantastiskt vilken fart du fått på oss soffstickare. Jag stickar och stickar och hinner knappt med att varken blogga själv eller läsa andras på kvällarna. Jag gör ett litet ryck då och då under dagen istället.

Jag tror att jag klarar mig utan ärmkilen, kommer att veta säkert ikväll... 3-4 varv kan ju vara värt att repa upp om det inte blir bra. Jag tror att jag ändå ska göra lite intag i sidan ner mot midjan för att få lite form på koftan och öka lite så mina breda höfter får plats. Svårt att veta hur långt garnet räcker. Man vill ju ha till ärmarna också.

Jag kommer verkligen att sticka på det här sättet igen. Superbra att lära sig tänka lite själv också och inte bara följa mönster slaviskt.

fale artut sa...

Det bästa med koftan är ju att man kan modifiera själv efter sina egna behov och mått, nu när du har fått igång hjärnan på mig... Det går bra i denna del av världen, lite annat att greja med mellan varven men jag gillar kofta jättemycket! Och Fale-koftan har jag bott i idag för den behövs under vindjackan, Gissa om jag känner mig nära fåren! Den har varit på brädgården, i fårhagen, i fårhuset vid gjutning av golv, och på stora byggbutiken och på Mekonomen! Och Apoteket, men där trivdes den inte så vi skyndade oss ut därifrån! Allt detta på en dag!
Jag är så imponerad över ditt fina jobb, tänk så många koftor som föds till världen tack vare dig!
Kram!

Mitz sa...

Precis likadana kilar gör jag, superbra. Jag blev inspirerad av gamla särkar då man alltid använde en kil under ärmen för att öka rörligheten i annars väldigt snålt tilltagna plagg samt minska påfrestningen i materialet under ärmen.

Unknown sa...

Det er så bra at du hjelper alle. Jeg strikker uten kile og noe annet ekstra. Forstår godt hvordan alt skal gjøres etter god beskrivelse. Den neste koften jeg strikker på denne måten vil jeg gjøre litt annerledes. Jeg vil da eksperimentere litt utifra denne her. :-)

Ingalill sa...

Sitter och studerar ökningen på den rosa koftan. Tycker den blir så snygg men jag klarar inte till 100% att räkna ut hur det är stickat. Please .. kan man få en kort beskrivning?